Recensie: Zomernacht RECENSIE

Recensie: zomernacht – Linda van Rijn

‘Het geslaagde zomerkamp in Egmond aan Zee verandert in een nachtmerrie als een van de kinderen spoorloos verdwijnt….’

In de eerste week van de zomervakantie wordt er altijd een zomerkamp georganiseerd in Egmond aan Zee. Laurien heeft hier de leiding samen met haar tweelingzus Tessa en haar vrienden. Omdat één van de vriendinnen zwanger is, kan zij dit jaar niet mee. Laurien vraagt haar collega Pieter, waar ze meer dan een goede klik mee heeft, om mee te gaan. Vijfentwintig jaar geleden verdween een jongetje van het kamp en verdronk in zee. De vrienden waren toen zelf ook mee op het kamp en hebben dit dus van dichtbij meegemaakt. Als er dit jaar weer een jongetje vermist is, lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen. Zullen ze er achter komen wie de dader is? En is er een overeenkomst met de zaak uit het verleden?

Zomernacht is een fantastisch boek om te lezen tijdens een mooie zomerse dag. Linda van Rijn heeft een prettige schrijfstijl, waardoor je gelijk in het verhaal zit. Je leeft gemakkelijk mee met de hoofdpersonen. Het is als het ware dat je zelf deelgenoot bent van het zomerkamp.

Het verhaal lijkt wat voorspelbaar, maar neemt uiteindelijk een andere wending. Het verhaal is zo prettig geschreven dat je het graag in één keer uitleest. Mijn tip is dan ook dat je het leest op een dag dat je er de tijd voor hebt, zodat je hem niet weg hoeft te leggen. Je zit overigens wel weer gelijk in het verhaal mocht je Zomernacht niet in één dag uitgelezen hebben.

Linda van Rijn heeft verschillende thrillers geschreven. Achterin het boek worden hier een aantal van beschreven, waardoor je nog wat leestips krijgt. Het boek smaakte voor mij zeker naar meer en ik kijk dan ook zeker uit naar andere boeken van haar.

Het verhaal heeft allerlei aspecten wat het tot een goed boek maakt: ten eerste zit er een goede opbouw in qua spanning, er zit romantiek in, de lezer krijgt voldoende informatie om zelf mee te denken aan de afloop van het verhaal en het heeft een goede plot.

Het is een pakkend verhaal wat van a tot z goed uitgewerkt is. Je hebt een goed beeld van het verloop van het verhaal, waardoor je meedenkt aan hoe het verhaal verder zal gaan. De personages zijn over het algemeen goed uitgewerkt. Niet alle personages zijn tot in detail beschreven, maar dat is voor dit verhaal niet noodzakelijk.

Zomernacht is een goed verhaal waarbij je gelijk betrokken raakt bij de hoofdpersonen. Je bent nieuwsgierig naar de afloop en leeft mee tijdens de zoektocht naar het jongetje. Je hoopt op een goede afloop. Het verhaal neemt een verrassende wending en heeft een spannende plot. De spanning is goed opgebouwd, waardoor het boek een echte pageturner is.

Kortom een heerlijk boek om te lezen tijdens de zomer(vakantie).

Recensie: zomernacht – Linda van Rijn

Zomernacht

1  2  3  4  5

Net als andere jaren besteedt Laurien van Poelgeest de eerste week van de zomervakantie als leiding op een zomerkamp voor kinderen. Ook al kan ze na haar eerste jaar als lerares Nederlands op een middelbare school wel vakantie gebruiken, ze heeft veel zin in het kamp. Sinds ze zelf als kind meeging, heeft ze nog geen jaar overgeslagen. Haar tweelingzus Tessa is er ook, net als een aantal goede vrienden met wie ze inmiddels een vaste groep leiding vormt. Ook heeft Laurien haar collega Pieter gevraagd om mee te gaan, omdat ze één persoon te kort kwamen. Dat zij en Pieter al een tijd aan het flirten zijn, maakt het kamp voor haar des te leuker.
    Het kamp in de duinen bij Egmond aan Zee is zoals gewoonlijk een groot succes. Het is mooi weer, de kinderen hebben het naar hun zin en dat geldt ook voor Laurien, zeker als zij en Pieter 's avonds bij het kampvuur steeds nader tot elkaar komen. Bij datzelfde kampvuur gaat het ook over die ene gebeurtenis, vijfentwintig jaar geleden, toen een kind verdween van het kamp en verdronk in zee. Die gebeurtenis heeft veel indruk gemaakt op Laurien en ze herinnert het zich nog steeds, zeker nu ze weer op diezelfde plek is.
    Het kamp neemt bizarre wending als de geschiedenis zich lijkt te herhalen. Op klaarlichte dag verdwijnt een van de kinderen en de politie zet onmiddellijk een grootse zoekactie op touw. Niemand heeft echter iets gezien of gehoord en het jongetje is onvindbaar...