Recensie: Het zijn de geheimen RECENSIE

Recensie: Het zijn de geheimen – Thomas Siffer

Lou is een uitbundige Belg die voor zichzelf vlucht naar Italië, om daar in alle rust te leven. Hij is een nieuwsjager die alles op alles zet om succes te creëren. Hij moet daar een dure prijs voor betalen, namelijk het leven van zijn vrouw. In Italië ontmoet hij de kruidenier van Castelnuovo. Tussen de twee mannen ontvouwt zich een bijzondere vriendschap. Lou leert de kruidenier om opener te zijn en de kruidenier leert Lou op zijn beurt om te zwijgen. Wat de mannen zich niet realiseren is dat ze langzaam maar zeker hun noodlot tegemoet gaan.

‘Net voordat Lou de trekker overhaalde en ook aan zijn leven een einde maakte, schoot hem iets anders dan een kogel door het hoofd: ik had dit kunnen vermijden’.

De setting van het verhaal neemt de lezer mee op reis. Het zijn de geheimen speelt zich af in het Italiaanse Castelnuovo, waar de gewone mensen, de maffia en toeristen met elkaar leven. In het dorp blijkt van alles af te spelen, met één iemand in het midden van het grote web; namelijk de kruidenier. Op een kalme, mediterrane  manier maakt de lezer kennis met de praktijken van de maffia en de veelvoorkomende corruptie in Castelnuovo.

Hoewel de gebeurtenissen uit het laatste gedeelte van Het zijn de geheimen niet passen bij de sfeer waarin de rest van het verhaal is geschreven, geeft het het boek wel extra rauwigheid. Het is een gedeelte wat je als lezer verschrikkelijk vindt, of juist wat het boek nodig heeft. Het einde zit als gegoten. De lezer komt erachter hoe passend de titel is. Complimenten aan schrijver Thomas Siffer voor het kiezen van een steengoede en vooral goed passende titel.

De schrijfstijl van Siffer is poëtisch op een goede manier. Hij gebruikt mooie zinnen om de filosofie van zijn personages uit te drukken. Soms voelen poëtische zinnen als dwongen, maar dat is in Het zijn de geheimen zeker niet het geval. De schrijfstijl is soepel, interessant en vlot. De thrillerelementen uit het laatste gedeelte van het boek zorgt ervoor dat het boek meer spanning en directheid bevat dan een doorsnee roman. De parallellen tussen schrijver Thomas Siffer en de hoofdpersoon Lou zijn niet te negeren. Beide waren hoofdredacteurs van een roddelblad en beide zijn vertrokken naar Zuid-Italië. Dit maakt de lezer nieuwsgierig naar de mate van waarheid in het verhaal. Waarschijnlijk staat hierdoor ook voorin het boek: ‘Zoals bij alle fictie, steunt ook deze roman op feiten, maar er is niets van waar’.

Het zijn de geheimen is een prima debuutroman over vriendschap en verraad. Het schrijft op fenomenale wijze over de drang om te spreken als het slimmer is te zwijgen en over de vernietigende kracht van wat mensen voor elkaar verborgen houden.

Het zijn de geheimen

Thomas Siffer

29 mei 2018

ISBN 9789022334973
    Uitgever Angèle
    239 pagina's

Angèle

1  2  3  4  5

Een Italiaans kruidenier die zijn kleine wereld wantrouwt, kan niet weerstaan aan de hunker naar vriendschap van een uitbundige Belg die van zichzelf hoopt verlost te worden. Door zich aan elkaar over te geven denken beide mannen hun demonen te verdrijven. Maar ze kunnen niet anders dan geheimen voor elkaar bewaren, en daarin sluimert onvermijdelijk hun ondergang.

Het zijn de geheimen is een roman over vriendschap en verraad, over de onweerstaanbare drang te spreken als het slimmer is te zwijgen, en over de vernietigende kracht van wat mensen voor elkaar verborgen houden.