Recensie: De mythe van de dood RECENSIE

Recensie: De mythe van de dood – Mirko Zilahy

Commissaris Enrico Mancini is terug en samen met zijn team moet hij een meedogenloze seriemoordenaar met de bijnaam ‘de beeldhouwer’ stoppen. Deze moordenaar is een echte jager, als een dier beweegt hij ondergronds, stil en dodelijk. En hij vermoordt zijn prooi niet alleen, na hun dood verandert hij het levenloze lichaam van zijn slachtoffers in standbeelden van mythologische figuren.(o.a. de Laocoon en de Minotaurus) De politie staat onder grote druk, kunnen ze de meedogenloze seriemoordenaar die Rome in ze greep houdt  stoppen?

Mirko Zilahy neemt de lezer mee door heel Rome, het is een jacht door de stad. Onder andere Galleria Borghese, Giardino Zoologico, de Tuinen van Bomarzo en zelfs het labyrint van de riolen onder Rome komen aanbod. Het schitterende Rome geeft sfeer aan De mythe van de dood. Maar Mirko Zilahy gaat net iets te lang door met zijn beschrijvingen, wat de lezer afleidt van het verhaal. En ook de personagewisselingen in het eerste gedeelte van het boek waren een beetje verwarrend (vooral omdat het er zoveel zijn) en ook dat leidde alle aandacht af van de gebeurtenissen in De mythe van de dood.

De personages zijn naar mijn mening de kracht van De mythe van de dood. De verwarde geest van de seriemoordenaar wordt op een uitstekende manier beschreven door Mirko Zilahy. Niet alleen het heden komt aan bod maar sommige hoofdstukken vertellen ook het verborgen verhaal achter de gruwelijke huidige gebeurtenissen. Hierdoor leert de lezer beter begrijpen wat deze moordenaar drijft. Daarnaast is Mancini ook een geweldige personage, hij is overtuigend zowel als commissaris en als persoon. Hij heeft een groot inlevingsvermogen op de plaats delict, het is bijna alsof die door de ogen van de moordenaar kan kijken. En hij kan rekenen op een fantastisch team die altijd achter hem staat, ook als die het zelf even niet meer ziet zitten. Hij is niet de typische “charismatische held” hij worstelt net als de gewone sterveling met spoken uit zijn verleden. Waardoor ieder van ons zich goed in hem kan inleven.

De stijl van Mirko Zilahy is zeer onderscheidend. Hij zet een opmerkelijke plot neer, maar het heeft wel wat zwakke punten. Allereerst zijn de hoofdstukken te kort, de personagewisselingen verwarrend, de beschrijvingen van de omgeving overdreven lang en vooral in het eerste deel zitten ook veel herhalingen van dingen die de lezer al weet. Al met al is De mythe van de dood een spannend thriller met goed beschreven personages die vooral in het 2de  gedeelte veel beter wordt.

De mythe van de dood

1  2  3  4  5

Het Rome van musea, beelden en sierlijke tuinen is het decor voor een serie gruwelijke moorden.

Samen met zijn team onderzoekt commandant Enrici Mancini een curieuze zaak: de moordenaar brengt zijn slachtoffers niet alleen bruut om het leven, maar bootst daarna met de lichamen mythologische figuren na. Een hoofd van een lijk dat vervangen wordt door een stierenkop en zo grote gelijkenissen met een Minotaurus vertoont. Welke verknipte geest verzint zoiets?

Tot overmaat van ramp blijkt een van de agenten uit Mancini's team verwant te zijn met de moordenaar, waardoor de hele zaak ook een persoonlijk karakter krijgt. Zal het hen lukken de moordenaar te vinden en hem te stoppen voor het te laat is?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk