Recensie: Zombie party RECENSIE

Recensie: Zombie party - Gena Showalter

"Tussen haat en liefde zit soms maar een flinterdunne scheidslijn."

Alice en haar vrienden dachten dat de strijd tegen Anima Industries over was. Het bedrijf wilde het geheim achter onsterfelijkheid weten en dit deden ze door te experimenteren met zombies. Na een felle strijd leken ze verslagen, maar nu is Anima uit de as herrezen. Alice en haar vrienden moeten iets doen wat ze nooit hadden willen doen, samenwerken met Camilla. Het meisje dat hen heeft verraden, waardoor een van de vrienden van Alice is vermoord…

Zombie party is het vierde en laatste deel uit de White Rabbit Chronicles. Het boek is heel goed als losstaand verhaal te lezen, omdat het achtergrondverhaal over de zombies niet te gecompliceerd is gemaakt. Toch geeft het zombie gedeelte het verhaal een extra bijzonder tintje, omdat het niet een alledaags thema is. Daarnaast zijn de verwijzingen naar de Alice in Wonderland serie subtiel, maar toch opvallend. Gena Showalter is een meesteres in het brengen van balans in een boek.

Zombie party is het perfecte Young Adult boek. Het heeft spanning, een stomende liefde-haat relatie en een episch gevecht. De personages zijn uitgesproken met elk verschillende karaktertrekken. Hun daden en dialogen voelen erg natuurlijk aan. In dit boek ligt de nadruk op Frosty, die net zijn geliefde Kat heeft verloren en de keiharde Camilla, wiens geschiedenis zwart als de nacht is. Gena Showalter heeft de interactie tussen deze twee op een geweldige manier neergezet. Het perspectief wisselt tussen Frosty en Camilla, waardoor de lezer steeds meer te weten komt over hoe deze personages in elkaar zitten. Aan het einde van het boek moet de lezer wel van deze personages houden, omdat zij weten wat Frosty en Camilla allemaal hebben moeten meemaken. De lezer raakt emotioneel betrokken bij de personages, waardoor de lezer wel door moet lezen. Het boek leest als een trein, mede door de vloeiende schrijfstijl van Showalter.

Een groot pluspunt zijn de brieven aan het einde van het verhaal. De White Rabbit Chronicles worden hiermee afgesloten en de lezer komt erachter hoe alle personages terecht zijn gekomen. Hierdoor kan de lezer vredig de serie afsluiten, zonder achter te blijven met grote vragen of verwarring. De mini quotes aan het begin van elk hoofdstuk zijn erg grappig. Dit zijn een soort spreekwoorden die zijn aangepast in het thema van zombies. Een ander groot pluspunt is de aanwezigheid van veel girlpower! De vrouwelijke personages in Zombie party zijn goed gebekte, dappere en zelfverzekerde types. Ze laten niet zomaar over hen heenlopen en zijn de beste zombievechters. Zij aan zij met de mannen vechten ze tegen de zombies. Deze scènes zitten vol actie en zombies. Daarnaast zorgen deze sterke vrouwelijke personages voor grappige dialogen met de mannen, waardoor het een boek is waarbij de lezer ook regelmatig moet lachen.

Er zijn gewoon geen negatieve dingen te benoemen aan Zombie party. Het is een achtbaan vol emoties, waarbij de lezer zich alleen nog maar druk kan maken over hoe de personages zullen eindigen. Het is grappig, ontroerend, spannend en romantisch. Zombie party is een dikke 10, een mooie afsluiting van een bijzondere serie!

Recensie: Zombie party - Gena Showalter

The White Rabbit Chronicles 4 - Zombie Party

1  2  3  4  5

Alice en haar vrienden dachten dat ze de strijd tegen Anima Industries hadden gewonnen. Ze dachten dat er een einde was gekomen aan de experimenten met zombies, waarmee het bedrijf het geheim van onsterfelijkheid hoopte te vinden, maar in plaats daarvan dood en verderf zaaide.

Anima lijkt echter uit de as herrezen, en Alice en de andere zombiejagers zien zich genoodzaakt samen te werken met Camilla, het meisje dat hen allemaal heeft verraden. Vooral Frosty kan dit niet verkroppen omdat hij haar verantwoordelijk houdt voor de dood van zijn vriendin.

Maar tussen haat en liefde zit soms maar een flinterdunne scheidslijn...