Recensie: Het onwijs grote filosofie doeboek RECENSIE

Recensie: Het onwijs grote filosofie doeboek – Filosofie Magazine

De makers van Filosofie Magazine hebben met Het Onwijs Grote Filosofie Doeboek geprobeerd filosoferen interessant te maken voor groot en klein. Dit boek, dat beweert vol te staan met boordevol gedachte-experimenten, mindfucks en geniale grappen, is in de vorm gegoten van een vakantieboek. Er staan verhalen, puzzels, rebussen en experimenten in. Allemaal bijzonder kleurrijk en vrolijk geïllustreerd, wat een aantrekkelijk geheel oplevert. Op de achterzijde staat dat het boek geschikt is van 8 tot 88 jaar. Een begrijpelijke opmerking, want filosoferen is voor iedereen. Toch is dit duidelijk met name opgemaakt voor kinderen in de midden- tot bovenbouw van de basisschool.

Aan de hand van tien verschillende thema’s wordt de (jonge) lezer ingeleid in filosofische pijlers. Zo wordt in het eerste hoofdstuk een korte introductie in Socrates gegeven, waarbij een recept wordt gegeven voor een zogenaamde gifbeker. Het groene sap dat dit recept oplevert werd door de jonge hulprecensent vol hilariteit uitgedeeld, inclusief het dilemma dat aan Socrates werd voorgelegd aan het eind van zijn leven. Een leuke manier om kinderen bekend te maken met dit verhaal. De verschillende rebussen, spelletjes en andere puzzels werden ook met veel enthousiasme gemaakt. De echte filosofische opdrachten, die worden getiteld met “Socrates denkt door” vielen minder in de smaak. Hoewel de schematische weergaves van verschillende vraagstukken hiermee slim is opgezet, kunnen de vragen niet echt aan een ander worden gesteld. De antwoorden zijn dermate complex dat de kinderen die dit boek in handen kregen voorafgaand aan deze recensie deze pagina rap omsloegen. Hetzelfde geldt voor sommige ‘mindfucks’. Hierin wordt een filosofische stelling uitgelegd, aan de hand van leuke illustraties. Hierbij wordt de lezer uitgedaagd eens goed na te denken over een grote stelling, maar met regelmaat sprak de vraag de kinderen nauwelijks aan. Dit in tegenstelling tot de categorie “stof tot nadenken” en “praatprikkels”, de vraagstukken binnen deze categorieën zijn laagdrempeliger en nodigen daarmee meer uit tot denken en praten. Juist de afwisseling van het geheel zorgt voor een boek vol leesplezier: er is voor ieder wel iets dat aanspreekt.

Het Onwijs Grote Filosofie Doeboek tracht op bekende wijze, via kleurrijke illustraties en grappige spelletjes, kinderen in aanmerking te laten komen met filosofie. Dat lukt. Dit boek levert een leuke kennismaking op met diverse filosofen, maar stelt kinderen ook in staat om na te denken over vragen die eigenlijk geen juist antwoord hebben. Dit wordt goed afgewisseld met spelletjes en opdrachten mét wel een antwoord, zoals woordzoekers en rebussen. Een geslaagd vakantieboek.

Het Onwijs Grote Filosofie Doeboek 2018

1  2  3  4  5

Heeft een vlieg gevoelens? Moet je altijd eerlijk zijn? Kun je verliefd worden op een robot? Waar was je voor je geboorte?

Dit zijn allemaal vragen waar filosofen over nadenken. Het Onwijs Grote Filosofie Doeboek staat er vol mee. Ga zelf aan de slag met ingewikkelde breinbrekers, spannende gedachte-experimenten en geniale grappen om uit te halen bij je vrienden. Leer alles over de grootste genieën die niet altijd begrepen werden. Wist je dat de Griekse filosoof Socrates de gifbeker moest drinken omdat hij zulke moeilijke vragen stelde?