Recensie: Raadselvader RECENSIE

Recensie: Raadselvader – Jolande Withuis

In Raadselvader gaat Jolande Withuis op zoek naar informatie over het verleden van haar vader. Met behulp van interviews met mensen uit zijn omgeving en dossiers van o.a. de BVD probeert ze het plaatje van communist en schaakjournalist Berry Withuis compleet te maken.

Het verhaal van Berry Withuis is an sich al romanwaardig te noemen. Met het al erg jong moeten missen van zijn vader, in het verzet zitten tijdens de oorlog en dan levenslang als vijand worden gezien door je politieke overtuiging. Dit voor zovelen een zo ver van ons bed show dat je bijna vergeet dat het een waargebeurd verhaal is. En nog niet eens zo heel lang geleden aangezien het geschreven wordt door de dochter van de hoofdpersoon. Het laat je als lezer even stilstaan bij hoe dichtbij de Tweede Wereldoorlog en de Koude oorlog eigenlijk nog steeds zijn.

Door de soepele schrijfstijl van Jolande Withuis leest Raadselvader ook als een roman. En dit zonder al te veel opsmuk of romantiseren. Gewoon door het op te schrijven zoals zij het leven met haar vader ervaarde aangevuld met de ervaringen van anderen. Haar schrijfstijl komt bijna over als hardop denken waardoor de lezer een mooi en boeiend inkijkje wordt geboden in de wereld van de schrijfster. De eerlijkheid waarmee ze alle kanten, ook de minder mooie kanten, van alle betrokkenen beschrijft is bewonderingswaardig. Vooral de stukken waarin ze haar eigen worsteling met de idealen van haar vader beschrijft. De spanning tussen enerzijds de goedkeuring van haar vader willen verdienen maar anderzijds ook haar eigen pad willen volgen is bijna voelbaar.

Het verhaal wordt merendeels chronologisch verteld wat het erg overzichtelijk maakt en goed te volgen. De veelheid aan informatiebronnen en beschouwingen hierop zijn al interessant genoeg voor het verhaal. Een andere volgorde in het verhaal is niet nodig om het spannend te houden. De indeling in de verschillende hoofdstukken draagt bij aan deze overzichtelijkheid en maakt het mogelijk het boek tussendoor even weg te kunnen leggen zonder meteen de draad van het verhaal kwijt te raken.

Jolande Withuis heeft met dit boek een prachtige combinatie weten te maken van amusement, kennisoverdracht en het afsluiten van een persoonlijke zoektocht. Juist die persoonlijke betrokkenheid bij het onderwerp maakt dat het verhaal gaat leven en op een aangename manier onder je huid gaat zitten. Het zet je aan het denken over verschillende gebeurtenissen in het verleden waar je eerder nooit dieper over nagedacht. Bijvoorbeeld dat de herdenkingen rondom de Tweede Wereldoorlog niet voor iedereen bedoeld bleken te zijn en dat de vrede lang niet zo vreedzaam voor iedereen bleek te zijn.

Alles bij elkaar is Raadselvader een echte aanrader en een boek dat nieuwsgierig maakt naar andere boeken van schrijfster Jolande Withuis.

Raadselvader

1  2  3  4  5

De bekende schaakjournalist Berry Withuis (1920-2009) werd grootgebracht in een gereformeerd gezin. Als twaalfjarige raakte hij zijn geloof in God kwijt. Later werd hij communist en redacteur van het dagblad De Waarheid. Zijn dochter Jolande (1949) groeide op met haar vaders politieke overtuiging, maar ontwikkelde zich als volwassene tot een vermaard critica van het communisme. Die breuk met haar afkomst opende voor Withuis de weg naar het schrijverschap en de wetenschap, maar leidde tegelijkertijd tot een verwijdering tussen haar en haar vader. Na zijn dood kon ze zich er niet bij neerleggen dat de man die zij als kind had vereerd, zich als persoon nauwelijks had laten kennen. Met behulp van onder meer zijn bvd-dossier reconstrueert ze in Raadselvader zijn levensgeschiedenis.

Withuis' scherpe en ontroerende ontleding van de verhouding tot haar vader weerspiegelt onze recente wereldgeschiedenis en biedt de lezer een blik van binnenuit op de Koude Oorlog: "Ik was vijf en wist: wij zijn de vijand.'