Recensie: Koken met zeewier en zilte groente RECENSIE

Recensie: Koken met zeewier en zilte groente – Toine Wilke

In het hanteerbare en mooi vormgegeven boekje Koken met zeewier en zilte groente van Toine Wilke zijn verschillende recepten te vinden waarin zeewier gebruikt wordt. De auteur legt in het voorwoord uit dat hij zelf is gaan koken met zeewier door een reis die hij maakte naar Indonesië en dat op het Japanse eiland Okinawa veel zeewier gegeten wordt en de bevolking daar gemiddeld het oudst wordt van de hele wereld. Voor iedereen die geobsedeerd is door onsterfelijkheid is dit natuurlijk een mooie kans.

De cover van het boekje is het eerste wat opvalt. Je zou dit kookboek er zo tussenuit pikken in de boekhandel. Erg fijn was ook het kleine formaat, waardoor je het boekje beter in je hand kan houden. Naast de mooi vormgegeven omslag ziet ook de binnenkant van het boekje er aantrekkelijk uit. De foto’s met veel blauw en beige tinten geven je een strand gevoel en zorgen ervoor dat je gelijk op vakantie wil. Het boekje heeft een rustige en overzichtelijke uitstraling. De recepten en bijbehorende ingrediënten staan duidelijk ingedeeld en zijn makkelijk te herkennen. Tussen de verschillende stappen in het recept is een witregel gehouden.

Het kookboek van Toine Wilke is niet opgedeeld in hoofdstukken. Alle recepten staan achter elkaar zonder duidelijk volgorde of opgedeeld te zijn in thema’s. Dit kan je zowel fijn als irritant vinden.

Vervolgens werd het tijd om een recept uit te proberen. Als eerste heb ik maispannenkoekjes met nori  en baba ganoush gemaakt. Gelukkig zit er een Oriental om de hoek waar ze nori verkopen, ik kocht alleen de verkeerde. Ondanks dat ik de verkeerde Nori had gekocht, degene die bedoeld was voor soep, heb ik er toch deels gebruik van kunnen maken in de pannenkoeken. De verschillende topings voor op de pannenkoek vulde elkaar goed aan.

Als tweede maakte ik een Poke Bowl met zalm en zeekraal. Dit is een schaaltje met rijst waar je zelf van alles aan kan toevoegen. Bij dit recept maken ze gebruik van onder andere paprika, komkommer, sojaboontjes, lente-uitjes en zeekraal. Dat laatste was alleen nergens te verkrijgen. Ondanks dat de zeewier in het zeewierrecept miste was het wel erg lekker. Het mooie van dit recept is dat je zelf van alles toe kan voegen of weg kan laten.

De recepten waren goed te volgen. Een minpuntje was dat als er een saus gemaakt moest worden de tekst van alle ingrediënten en het tussenkopje tegen elkaar wegvielen. Hierdoor lijkt het in eerst instantie alsof je de saus kant en klaar moet kopen.

Koken met zeewier en zilte groente is een mooi vormgegeven en hanteerbaar boekje. Ondanks dat zeewier lekker kan zijn is het in de supermarkt moeilijk te verkrijgen. Tenzij je een Aziatische winkel vlakbij hebt zitten is het bijna onmogelijk om aan je producten te komen. De recepten zijn duidelijk ingedeeld, op het onderscheiden van tussenkopjes en ingrediënten na.

Het kookboek Koken met zeewier en zilte groente van Toine Wilke krijgt van mij drie hartjes.

Koken met zeewier en zilte groente

1  2  3  4  5

In Koken met zeewier en zilte groente laat Toine Wilke je zien wat voor lekkers je allemaal kunt maken met deze gezonde, duurzame en heerlijke producten uit zee en duin. Poké bowls met norisnippers, sushi met wakamesalade, lamsvlees met gesmoorde lamsoor, en nog veel meer verrassende recepten. Inclusief de basisinformatie over aankoop, bereiding en bewaren, zodat je thuis makkelijk aan de slag kunt. Met prachtige fotografie van David Loftus.