Recensie: De strijdmagiër RECENSIE

Recensie: De strijdmagiër - Taran Matharu

Samen met zijn vrienden komt Fletcher in de ether terecht. Ze gaan op zoek naar een weg terug naar hun eigen wereld. Helaas is dat niet zo makkelijk, omdat ze opgejaagd worden door Wyvern-rijders en wilde demonen. Daarnaast raken ook langzaam de blaadjes op, die hen tegen de gevaarlijke lucht van de ether beschermen. Zonder deze blaadjes kunnen ze het niet overleven in de ether. Maar er ligt een nog groter gevaar op de loer en dat is Khan. Hij heeft een plan om het koninkrijk en alles en iedereen waar Fletcher van houdt te vernietigen. Gaat het Fletcher lukken om zichzelf, zijn vrienden en de bevolking op tijd te redden?

De strijdmagiër van Taran Matharu gaat direct verder waar De Edele is gestopt. Er wordt dus niet echt herhaald wat er gebeurd is in het vorige boek, maar af en toe wordt het wel even kort aangehaald. Dit is dus zeker een voordeel als je de boeken meteen na elkaar leest, het verhaal leest lekker door. Als er een tijdje tussen het lezen van de boeken zit dan moet je wel even goed nadenken wat er ook alweer gebeurd is, maar dat komt snel weer terug!

Er zit veel spanning verwerkt in De strijdmagiër. Aan het begin van het boek zitten Fletcher en zijn vrienden vast in de ether en het is nog maar de vraag of ze hier levend uit gaan komen. Die onderliggende spanning weet Taran Matharu goed vast te houden door er ook af en toe onverwachte vijanden in te gooien. Je weet nooit wat er gaat gebeuren en of iedereen het er levend van af gaat brengen! En het einde is natuurlijk de spectaculaire strijd met de Orks waarbij je als lezer op het puntje van je stoel zit.

In De strijdmagiër worstelt Fletcher ook met het feit dat hij een edele is en wat hij kan betekenen voor de bevolking. Hij blijft dicht bij zichzelf en wilt de verschillende bevolkingen bij elkaar brengen zodat ze samen kunnen leven! Het is mooi om te zien hoe hij zich hier in ontwikkelt. Dit geeft het verhaal ook net even meer diepgang en tilt het boek naar een hoger level. Het is dus niet alleen maar spanning en actie in De strijdmagiër!

Net zoals de eerdere delen komt ook de De strijdmagiër tot leven tijdens het lezen! Dit keer neemt Taran Matharu de lezer mee naar de ether. Hier leven de demonen en het is echt ontzettend bijzonder om weer een nieuwe wereld te ontdekken. Door de beeldende schrijfstijl lijkt het alsof je onderdeel bent van Fletchers vriendengroep. Mede hierdoor leest het boek lekker snel weg!

Kortom, De strijdmagiër van Taran Matharu is een mooi slot van een indrukwekkende trilogie. Het  heeft alles wat je in een goed high fantasy boek zoekt. Elven, orks, dwergen, echt alles komt terug in de Summoner-serie. Daarnaast is het mooi om te zien dat er verschillende actuele thema’s uit onze wereld (discriminatie, acceptatie) in de Summoner-serie verwerkt worden!

Summoner 3 - De strijdmagiër

1  2  3  4  5

Fletcher en zijn vrienden moeten vechten om te overleven als ze de ether doorkruisen op zoek naar een weg terug naar hun eigen wereld. Terwijl ze worden opgejaagd door Wyvern-rijders en de wilde demonen die de buitenaardse jungles bewonen, begint de tijd te dringen voordat het tegengif tegen de levensgevaarlijke lucht van de ether opraakt. Maar dat is nog niet het grootste gevaar: Fletchers aartsvijand Khan heeft een plan om het koninkrijk en alles en iedereen waar Fletcher van houdt te vernietigen.