Recensie: Body positive power RECENSIE

Recensie: Body positive power – Megan Jayne Crabbe

Als er een boodschap is die Megan Jayne Crabbe met Body positive power aan haar lezers wil meegeven is het dat geluk niets met je kledingmaat te maken heeft. We zijn ervan overtuigd geraakt dat geluk iets is dat alleen maar mogelijk is als we ons streefgewicht behalen, als we een sixpack hebben, als we die paar centimeter van onze taille af kunnen halen. We zien ons lichaam als een probleem, maar het probleem is de manier waarop we geleerd hebben naar onszelf te kijken. Het probleem is dat we denken dat er maar één ideaal lichaam bestaat.
Ondersteund door resultaten uit wetenschappelijke onderzoeken, pleit auteur Megan Jayne Crabbe in Body positive power met scherpe humor, een directe stijl en kick-ass houding voor een wereld waar iedere lichaamsvorm wordt gevierd, bikinibody-diëten niet meer bestaan en álle vrouwen van hun lichaam houden. Body positive power is een krachtige oproep tot actie en een gids tot het houden van jezelf.

Auteur Megan Jayne Crabbe (op Instagram bekend onder de naam @bodyposipanda) ontwikkelde vanaf haar vijfde problemen rondom haar zelfbeeld, probeerde haar hele jeugd af te vallen en werd al op haar veertiende gediagnosticeerd met anorexia. Na haar herstel begon een periode van eindeloos diëten, binge-eten, afvallen en weer aankomen totdat ze de body positivity-beweging ontdekte. Nu is ze vastberaden om zoveel mogelijk mensen de waarheid te vertellen: we zijn goed genoeg zoals we zijn!

In eerste instantie riep de titel van dit boek de associatie op met het zoveelste fitgirl programma, waarin men met enkele weken training, groene shakes en yoga oefeningen een gezonder, lees slanker, lijf kan krijgen. De cover van Body positive power doet echter al wat anders vermoeden, evenals het feit dat het boek geen foto's van afgetrainde lijven en recepten bevat. De auteur begint met het vertellen van (een deel van) haar eigen verhaal en dat is best indrukwekkend te noemen.  De eerlijkheid waarmee ze haar eigen ervaringen weergeeft en ontleedt maakt duidelijk hoe de dieetindustrie werkt en welke invloed marketing en de tijdgeest hierop hebben. Het is diezelfde eerlijkheid die ervoor zorgt dat de boodschap van de Body positivity beweging echt binnenkomt. We kennen allemaal de voorbeelden van de modellen die, ondanks hun al geringe lichaamsgewicht, toch zijn gefotoshopt. Het Hollywood ideaal waarin dik zijn gelijk staat aan impopulair, lelijk en onaantrekkelijk. Een nieuwe Netflix serie maakt het qua fatshaming wel heel bont, daarin wordt een dik meisje gepest. Wanneer ze na een val haar kaak breekt en afvalt doordat ze nauwelijks heeft kunnen eten merkt ze bij terugkomst op school dat ze aanzienlijk in populariteit is gestegen. Je kunt je afvragen of dat de boodschap is die we onze kinderen willen meegeven. De boodschap van Body positive power is dat je lijf zoveel meer is dan alleen een kleerhanger met of zonder putten. Het zorgt er in al zijn complexiteit voor dat we kunnen doen wat we willen, ongeacht onze kledingmaat. Ieder lichaam is anders en het waard gevierd te worden.

Al met al is de boodschap van Body positive power er een die zeer de moeite waard is om verspreid te worden. De cijfers rondom lijnen en lichaamsbeleving die de auteur noemt zijn schrikbarend. Al op jonge leeftijd starten kinderen met lijnen of hebben ze een verstoord beeld van hun eigen lijf. Ruim 80% van de volwassen vrouwen is ontevreden over haar lijf. En dat is geen boodschap die aan kinderen zou moeten worden doorgegeven. Body positive power richt zich op de young adults, maar is eigenlijk ook prima leesvoer voor volwassenen, zowel mannen als vrouwen. Nadeel van Body positive power is dat het soms wat meer van hetzelfde is, de auteur neigt tot herhaling en het boek daardoor soms wat saai wordt. Anderzijds zorgt juist de herhaling er wel voor dat de boodschap goed doordringt. En dat is hard nodig.

Body Positive Power

1  2  3  4  5

Stop met diëten, sluit vrede met je lichaam en leef!