Recensie: Het spel RECENSIE

Recensie: Het spel – Tom Wood

Tom Wood is een Britse auteur die zijn fulltime schrijversleven in Londen beleeft. Nadat zijn eerste boek, De Jager, een bestseller werd, besloot hij zich op het schrijven te concentreren. Dit eerste boek is in de eerste uitgave onder zijn naam Tom Hinselwood uitgebracht, maar al snel werd door de uitgever besloten dat Wood veel pakkender was als achternaam. In zijn vrije tijd doet hij aan de vechtsport Krav Maga en is hij een groot fan van boxing, waar hij wellicht zijn inspiratie voor zijn boeken vandaan haalt. Hoewel hij zelf zegt dat hij door ninja's is opgevoed en daarom zoveel verstand van moorden heeft. Stil zit de auteur zeker niet, want ondertussen is het zevende deel over huurmoordenaar Victor in het Engels verschenen. Tot dusver zijn er drie Nederlandse vertalingen uitgebracht.

Het Spel is het derde boek dat deel uitmaakt van de reeks die draait om de professionele huurmoordenaar Victor. Hij krijgt van de CIA opdracht om een Nederlandse concullega, Felix Kooi, te doden. Nadat hij zijn taak goed heeft afgerond, wordt er contact met Victor opgenomen of hij undercover wil als de man die hij vlak daarvoor om het leven heeft gebracht. De klus blijkt echter een complot te zijn waarbij meerdere assassins zijn ingehuurd, wat ervoor zorgt dat er meerdere testosteron-bommetjes op één locatie tegelijk aanwezig zijn en die hun doel niet duidelijk voor ogen hebben. Zal dit goed aflopen?

Hoofdpersoon Victor is een intrigerend personage. We weten dat hij een kille moordenaar is die niet schroomt voor geweld, maar toch blijkt uit zijn acties dat hij een geweten heeft en dat hij er niet van houdt om onschuldige slachtoffers bij geweld te betrekken. Maar daar blijft het helaas bij. Het Spel is prima als standalone te lezen, maar mist wat informatie om je betrokken te voelen bij de personages. Nog lang na het dichtslaan van het boek blijf je je afvragen wie deze keiharde Victor toch is. Hopelijk geeft de auteur in het volgende boek een tipje van de sluier weg...

De schrijfstijl is simpel en hierdoor leest het verhaal goed weg, zonder ingewikkeld te worden. Naast het interessante onderwerp en het bijzondere complot zijn er nog tal van plottwists in het verhaal opgenomen die ervoor zorgen dat je niet snel verveelt raakt. De titel is ontzettend goed gekozen. Het gehele boek staat bol van de spelletjes die men onderling met elkaar speelt. Gemene spelletjes, spelletjes met een dodelijke afloop. De mannen zijn egotrippers die vooral zichzelf leuk vinden, die moeite hebben een ander te vertrouwen en altijd op hun hoede zijn. Het haantjesgedrag zorgt er soms voor dat je het idee hebt dat je over jonge jochies op een kleuterschool leest en doordat dit flink in contrast staat met de banen van de heren, is het soms lachwekkend. Wood heeft een prima balans tussen humor en actie gevonden, waardoor de vele gewelddadige actiescènes toch luchtig weglezen en niet als een baksteen in de maag liggen.

Het Spel is een aanrader voor de lezers die van snelle actiescènes houden en niet zozeer waarde hechten aan de diepgang van personages.

Recensie: Het spel – Tom Wood

Het spel

1  2  3  4  5

Victor is een freelancer, een professional, een killer – de beste die er is. Hij is ijskoud, efficiënt en trefzeker. Hij leeft alleen, hij werkt alleen en niemand kent zijn achtergrond of echte naam. Voor hem is iedere opdracht een zuiver zakelijke transactie: hij schakelt het doelwit uit en hij krijgt ervoor betaald.

Victor bevindt zich in het zinderende Algiers, waar hij een andere huurmoordenaar om moet brengen. Na het volbrengen van zijn missie staat de CIA bij hem op de stoep met een nieuwe opdracht. Hij moet zich voordoen als de vermoorde huurmoordenaar om zo achter de identiteit van diens volgende slachtoffer te komen. Dit ontketent een ware wedloop die hem door heel Europa voert en hem uiteindelijk in Rome doet belanden. Daar moet hij met een groep huurlingen samenwerken. Victor staat voor een onmogelijke keuze: doen wat juist is of het enige opofferen waar hij om geeft: zijn eigen leven.