Recensie: Leven en laten leven RECENSIE

Recensie: Leven en laten leven – Hendrik Groen

Arthur Ophof is een getrouwde vijftiger, woont in Purmerend en werkt in Breukelen bij een bedrijf dat werkt met wc-artikelen. Zijn leven is saai en voorspelbaar en totaal niet zoals hij het zich vroeger had voorgesteld. Maar als hij ontslagen wordt krijgt hij via zijn vrienden alsnog de kans om iets van zijn leven te maken. Maar dit vergt wel een fatale keuze.

Bij de boeken van Hendrik Groen denken we al snel aan het dagboek van een oude man in het bejaardentehuis. Maar Hendrik Groen is het pseudoniem voor schrijver Peter de Smet en hij laat met Leven en laten leven zien dat hij ook in staat is om andere romans te schrijven. Toch is er een overeenkomst met zijn andere boeken, want ook de hoofdpersoon in dit boek leeft een uiterst saai leven en besluit hier verandering in te brengen.

Hendrik Groen is een schrijver die makkelijke leesbare, vermakelijke boeken schrijft. Zijn schrijfstijl is heel vlot en verweven met een humor waardoor je regelmatig hardop moet lachen. Je leest het boek vanuit de gedachten van Arthur, maar wisselt af met dat zijn vrouw. Hierdoor krijg je een kijkje in beide levens en lees je hoe zij beide in hun huwelijk staan. Ook weet hij op een leuke manier maatschappelijke problemen naar voren te brengen en hier zijn mening over te geven.

Aan het begin van het boek moet je wel even wennen aan de nieuwe verhaallijn, je zit toch nog erg met het bejaardenhuis in je hoofd en dat moet je wel even loslaten. Het verhaal komt soms wat onrealistisch over en zeer regelmatig denk je “dit kan eigenlijk niet”. Maar dit zorgt gelukkig ook weer voor komische situaties, die het boek erg vermakelijk maken. Jammer is wel dat waar je de hele tijd op zit te wachten erg laat in het boek gebeurt, waardoor je veel hoofstukken snel door gaat lezen, omdat je hoopt dat het nu eindelijk gebeurt. Het einde komt dan ook erg plotseling en had wel iets uitgebreider gekund.

Leven en laten leven is een boek van Hendrik Groen waar je even aan moet wennen, maar als je er eenmaal in zit lees je het zo uit. Het boek zit vol humor en houdt je vast tot het einde. Soms is Leven en laten leven is iets te gemakkelijk geschreven en de verhaallijn wel erg fictief, maar een perfect boek voor een ontspannen middagje.

Leven en laten leven

1  2  3  4  5

Arthur Ophof had zich het leven toch anders voorgesteld. In plaats van spectaculaire reizen te maken naar verre landen, staat hij vier keer in de week in de file van Purmerend naar Breukelen én in de file van Breukelen naar Purmerend. Groots en meeslepend kun je zijn uitgebluste, kinderloze huwelijk en zijn autovrije hofje voor de deur niet noemen. En hij wordt vijftig, dus de tijd begint te dringen.

Maar als zijn werkgever hem 'helaas' moet ontslaan en hij er een mooie ontslagvergoeding uit weet te slepen, openen zich onverwachts mooie perspectieven op een geheel nieuw leven...

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben