Recensie: De glazen vogel RECENSIE

Recensie: De glazen vogel – Gerda van Erkel

Joni vertrekt met haar oma naar Algerije om door de Sahara te reizen. In de woestijn probeert Joni haarzelf weer terug te vinden, maar de herinneringen aan haar verleden blijven haar maar pijnigen. Ze denkt na over haar liefde voor Simon, en of deze wel wederzijds was. Alles was perfect tussen haar en Simon, totdat Bowie in hun leven kwam. En nu is Simon dood en komt er een zusje voor hem in de plaats.

Achterop het boek staat een leeftijdswijzer die aangeeft dat het boek geschikt is voor jongeren van vijftien jaar. Dit zorgt er helaas voor dat de lezer tijdens het lezen van De glazen vogel direct realiseert dat dit boek in geen enkel opzicht geschikt is voor jongeren van vijftien jaar. Daarvoor ligt de nadruk veel te veel op de liefde voor Algerije en de Sahara, waarbij de gebruiken en gebieden uitvoerig beschreven worden. Er zijn weinig concrete gebeurtenissen, het verhaal draait veel meer om de ontwikkeling van de personages. De rouwverwerking van Joni staat centraal, die het erg lastig heeft met het verlies van haar stiefbroer en geliefde genaamd Simon. Verder wordt de lastige relatie tussen Joni en haar moeder besproken, maar hier wordt verder niet echt iets mee gedaan. Deze relatie wordt beschreven, maar er wordt geen ontwikkeling gemaakt. Dit was nog een goede toevoeging geweest, omdat dat het boek levendiger had gemaakt.

De schrijfstijl van Gerda van Erkel is neutraal te noemen. Soms voelen de woorden te geforceerd en worden woorden heel vaak herhaald (bijvoorbeeld ja,ja,ja wordt vaak herhaald). Op een of andere manier haalt dit toch niet helemaal de snelheid uit het verhaal, wat een knappe prestatie is van Van Erkel. Dit komt waarschijnlijk omdat de lezer doorheeft dat er veel aandacht aan het verhaal is besteed. Er worden veel details verteld over plaatsen en gebouwen, en daarnaast verblijven Joni en haar oma bij de familie van hun gidsen. Hierdoor leert de lezer over het dagelijks leven in Algerije.

Het grootste pluspunt van De glazen vogel is de setting van het verhaal. Het verhaal speelt zich af in Algerije, waarbij een rondreis wordt gemaakt langs verschillende steden en door de Sahara. De omgeving waar Joni met haar oma komt wordt erg beeldend beschreven, waardoor het voor de lezer voelt alsof hij met hen mee is op reis. De reis gaat verder via Algiers, Gorges d’Arak, In Salah en Djanet. In het boek worden veel woorden genoemd uit de taal van de Toeareg bevolking, de oorspronkelijke bewoners van de Sahara. Daarnaast wordt er veel achtergrondinformatie gegeven over de gebruiken en legendes van de inheemse bevolking die Joni en haar oma op hun reis tegenkomen. Tevens staat achterin het boek een handleiding om een taguelmoust (een soort grote hoofddoek die het gezicht beschermt bijvoorbeeld tegen zand in de woestijn) te kunnen maken.

De glazen vogel is een roman over rouwverwerking, homoseksualiteit en verliefdheid. Het boek is het meest geschikt voor jongvolwassenen. Gerda van Erkel heeft een boek vol informatie over Algerije geschreven, waarbij filosofie een grote rol speelt.

De glazen vogel

1  2  3  4  5

Joni trekt met oma door de Sahara. Die is groot genoeg om jezelf kwijt te raken. Onophoudelijk blaast de wind herinneringen in haar oor. Hoe de liefde in haar lijf kroop, tot ze helemaal door Simon bedolven was. Voor hem was het net zo, toch? Jij en ik, zei hij, maar toen kwam Bowie, als een meteoriet. En nu is Simon dood en komt er straks een zusje in zijn plaats...