Recensie: Ver van de boom RECENSIE

Recensie: Ver van de boom – Robin Benway

Ver van de boom gaat over drie tieners, een broer en twee zussen, die afzonderlijk van elkaar opgroeien, maar toch verbonden zijn door hun biologische moeder. Grace, Maya en Joaquin zijn door hun moeder afgestaan en opgegroeid in verschillende gezinnen. Ze hebben alle drie een eigen geschiedenis en zijn daardoor gevormd. Nu ontmoeten ze elkaar en wordt alles nog ingewikkelder. Ze zijn op zoek naar zichzelf, zoals de ondertitel van het boek zegt: Wat bepaalt wie je bent?

Schrijfster Robin Benway werd bekend door haar debuut Bonustrack. In Nederland werd het dit boek zelfs verkozen tot Kerntitel van de Jonge Jury. De auteur heeft de spannende Spy girl-serie geschreven, maar ook Young Adult-romans als Emmy & Olivier en Girlpower. Met Ver van de boom heeft Benway weer een mooie en ontroerende roman geschreven, die niet alleen leuk is voor young adults, maar eigenlijk voor iedereen.

Robin Benway heeft deze young adult in wisselend perspectief geschreven. Grace, Maya en Joaquin komen om en om aan bod, het perspectief wisselt per hoofdstuk. Je kijkt zo in het verhaal met alle drie mee en leest hun gevoelens en gedachten. Voor alle drie is het een grote verandering, om opeens een broer en een zus, of twee zussen te hebben. Grace, Maya en Joaquin ontmoeten elkaar regelmatig om elkaar beter te leren kennen. Ze praten over hun levens tot nu toe en wat er nu zoal gebeurt in hun leven. De auteur weet de onzekerheden van de tieners goed over te brengen, waardoor je met Grace, Maya en Joaquin gaat meeleven.

In Ver van de boom komen interessante en actuele thema’s aan bod zoals scheiding, alcohol, pleegzorg, tienerzwangerschap en liefdesverdriet. Eigenlijk onderwerpen die in elk leven kunnen voorkomen en actueel zijn. Het valt niet altijd mee om hiermee om te gaan, maar Grace, Maya en Joaquin hebben elkaar en worden sterker door alles wat ze meemaken. Het is bemoedigend om hierover te lezen.

Grace, Maya en Joaquin hebben heel verschillende karakters. Grace is gevoelig en bedachtzaam. Ze is zwanger geweest van haar vriendje en heeft haar dochter afgestaan ter adoptie, om haar een beter leven te kunnen geven. Hierdoor is ze nieuwsgierig geworden naar haar eigen biologische moeder en wil daarom naar haar op zoek. Maya en Joaquin voelen hier niets voor en koesteren alleen maar wrok richting hun moeder, waardoor Grace ook niet durft te vertellen over haar eigen dochter. Maya is heel anders, een flapuit die ontzettend gaat ratelen als ze zenuwachtig zit. In het begin is Maya daardoor minder sympathiek als personage, maar uiteindelijk ontdek je ook de gevoelige kant van Maya en sluit je ook haar in je hart. Broer Joaquin is nooit geadopteerd, maar heeft bij veel verschillende pleeggezinnen gewoond. Dit heeft veel effect op het vertrouwen dat hij in zichzelf en anderen heeft. Joaquin is een ontzettend lieve en zachtaardige jongen, maar zijn onzekerheid zit hem erg in de weg. In het begin van het boek hebben de zussen en broers echt hun eigen verhaal, maar doordat ze naar elkaar toe groeien en elkaar beter leren kennen, wordt dit steeds meer gemeenschappelijk. De auteur heeft met deze drie ontroerende en boeiende karakters geschept die dit boek echt het lezen waard maakt.

Kortom, Ver van de boom is een ontroerende young adult, met actuele thema’s en boeiende karakters.

Ver van de boom

1  2  3  4  5

Wanneer de geadopteerde Grace op zoek gaat naar haar biologische moeder, ontdekt ze dat ze nog een zus en een broer heeft. Haar zus Maya lijkt het prima voor elkaar te hebben in haar adoptiegezin, maar broer Joaquin is nog altijd op zoek naar een familie die hem wil hebben. Alle drie worstelen ze met de vraag: wat bepaalt wie je bent?