Recensie: Dit is allemaal waar RECENSIE

Recensie: Dit is allemaal waar - Lygia Day Peñaflor

Dit is allemaal waar gaat over een vriendengroepje van drie meisjes en een jongen die erg populair zijn op school. Ze organiseren de beste feestjes en hebben veel vrienden. Op een dag krijgen ze de kans om hun favoriete auteur (Fatima Ro) te ontmoeten. Ze zijn in de zevende hemel als ze uiteindelijk zelfs met Fatima bevriend raken. Na enkele maanden vriendschap, werd duidelijk dat Fatima Ro niet zomaar bevriend werd met deze vier jongeren… Al hun geheimen werden verwerkt in haar nieuwste boek, met alle gevolgen van dien.

Dit is allemaal waar van Lygia Day Peñaflor had een erg verwarrend begin. Het verhaal wordt verteld vanuit 4 standpunten: Miri, Penny, Soleil en Fatima. Je krijgt telkens maar heel korte fragmenten, van 1 of 2 pagina’s, die bij elk personage van stijl verschillen. Bij Penny en Miri gaat het om interviews en dagboekfragmenten, bij Soleil om e-mails en het bij Fatima krijgen we fragmenten van haar nieuwste boek. Dat boek gaat over de 4 vrienden, waarbij wel de namen veranderd zijn. Het feit dat de namen van de personages veranderd worden in één perspectief, maakt het extra ingewikkeld!

Het verhaal werd iets minder verwarrend als je uiteindelijke doorhad wie welk personage was, maar alle wisselende vertelperspectieven maakten wel dat je erg goed moest opletten tijdens het lezen. Als je niet zo vertrouwd bent met deze schrijfstijl, kan het erg moeilijk worden om te lezen volgens mij! Zelfs als ervaren lezer had ik soms moeite om te volgen, dus ik kan me voorstellen dat tieners (het doelpubliek van dit boek) het niet zo aangenaam lezen zullen vinden.

Een belangrijk deel van het verhaal was het verleden van één van de 4 vrienden. Daarrond werd een groot deel van het plot opgebouwd. Dat verleden was niet het spectaculairste, en de reactie van de anderen op dat verleden was onbegrijpelijk. Mede door zo’n reacties, was het moeilijk om je te identificeren met de personages…. Het is jammer dat Lygia Day Peñaflor niet zo’n beklijvende personages wist te creëren! Het is leuk voor tieners om zichzelf te kunnen herkennen in het verhaal of zichzelf te kunnen identificeren, maar dat miste hier compleet.

Naast al deze teleurstellende elementen, was er ook wel iets leuk aan het boek: de boodschap die de schrijfster wil meegeven. Hoe dan ook zet het boek je aan het denken (zeker tieners) zodat je als persoon zeker een les uit dit boek kan halen. Of dat je dan daarvoor net dít boek moet lezen, en geen ander boek, dat is een andere vraag.

Dit is allemaal waar van Lygia Day Peñaflor is een verhaal waar je je aandacht goed bij moet houden. De vele perspectiefwisselingen en de schrijfstijl maken een verwarrende indruk. Toch is de boodschap die de schrijfster wil meegeven ééntje waar je goed over kan nadenken…

Dit is allemaal waar

1  2  3  4  5

'We zijn vrienden met Fatima geworden omdat ze schrijfster is. Als je een leeuw knuffelt moet je niet gek opkijken wanneer hij je bijt'

Vier tieners raken bevriend met hun favoriete auteur. Na een tijdje ontdekken ze dat zij hun grootste geheimen verwerkt heeft in haar nieuwe boek. Met grote gevolgen... Waren ze wel echt bevriend met de beroemde Fatima of zag zij hen alleen als materiaal voor haar nieuwe hoofdpersonen?

Dit boek bestaat uit interviews en dagboekfragmenten van de betrokken tieners. De een haat auteur Fatima, de ander is nog steeds fan, weer een ander zwijgt in alle talen. Dwars daardoorheen lees je fragmenten uit de geruchtmakende roman die Fatima over hen geschreven heeft. Waar ligt de grens tussen feit en fictie, tussen misbruik en inspiratie? Heeft fatima iets verschrikkelijks gedaan of juist iets heel moois? Lees en oordeel zelf.