Recensie: Tijden van vuur RECENSIE

Recensie: Tijden van Vuur – Kate Mosse

Het is 1562 en de 19-jarige Minou Joubert houdt een oogje in het zeil op de boekwinkel van haar vader. Terwijl ze aan het werk is, ontvangt ze een anonieme brief die specifiek aan haar gericht is. Veel staat er niet in het briefje, enkel: Ze weet dat je leeft. Veel tijd heeft Minou niet om aan de boodschap te denken, want al snel kruist haar pad die van Piet, een Amsterdamse hugenoot. Piet is op een gevaarlijke missie en moet naar Toulouse vluchten. En hier heeft hij Minous hulp bij nodig.

Tijden van Vuur is een boek waar je even in moet komen en waar je je hoofd goed bij moet houden. De eerste hoofdstukken zijn wat taai en soms ook moeilijk te volgen. Dit komt door de verscheidene verhaallijnen en de vele personages die de ene keer bij hun voornaam worden genoemd, de andere keer bij hun achternaam en soms weigeren de personages (de hugenoten) hun naam bekend te maken in verband met het dreigende gevaar in de stad. Dit maakt het soms lastig om te volgen. Wel lijkt schrijver Kate Mosse zich hiervan bewust te zijn. Voor het verhaal echt begint, lees je op de eerste pagina’s van het boek een korte geschiedenisles over de Hugenotenoorlog en een index over de belangrijkste personen uit het boek.

De verscheidene verhaallijnen (die zich ook nog eens over verschillende jaren afspelen) lopen vloeiend in elkaar over en hiermee bewijst Kate Mosse in het bezit te zijn van een ijzersterke pen. Zorgen dat de verhaallijnen kloppen én dat het ook nog eens vermakelijk is om te lezen, is toch best een opgave. Mosse schrijft levendig en je leeft met de personages mee. Je zit net als hen in spanning wanneer bijvoorbeeld soldaten een oude dame hardhandig aanpakken of wanneer een van de personages zo goed mogelijk moet liegen om iemand te beschermen.

Tijden van Vuur is een flinke pil. Met zo’n 476 pagina’s heb je het boek niet zo uit, maar ondanks de vele bladzijdes is het boek nooit traag. Je moet dan wel even door de eerste paar hoofdstukken heen om in het verhaal te zitten, maar de proloog trekt meteen je aandacht. Het is spannend en je bent meteen benieuwd wat er aan die gruwelijke daad vooraf ging. Daarnaast houdt de vader van Minou ook nog een geheim voor haar achter.  Genoeg redenen om het boek tot het einde te lezen.

De karakters in het boek zijn erg interessant om te volgen. Minou is nog maar een jonge meid van 19 jaar oud, maar ze is sterk, dapper en wil het beste voor broertje, zusje en haar vader (die sinds januari niet meer zichzelf lijkt te zijn). Ze zorgt ervoor dat je als lezer wil weten hoe haar karakter zich gaat ontwikkelen en wat voor rol ze gaat spelen in de Hugenotenoorlog. Ook Piet is een persoon waar je erg nieuwsgierig naar wordt. Het is meteen duidelijk dat de Amsterdammer op een gevaarlijke missie is in Frankrijk, maar wat is die missie precies? Hoe meer je leest, hoe meer je antwoord wilt op al de vragen.

Tijden van Vuur is een boek waar je even in moet komen, maar die het lezen meer dan waard is. Thema’s als verraad, oorlog, spanning en romance komen aan bod, precies de elementen die ervoor zorgen dat je het boek met ingehouden adem tot het einde uitleest.

Recensie: Tijden van Vuur – Kate Mosse

Tijden van vuur

1  2  3  4  5

Een spannend verhaal vol mysteries en geheimen, liefde en verraad, oorlog en avontuur, samenzweringen en verbroken beloftes…

Carcassonne, 1562. De negentienjarige Minou Joubert -ontvangt een anonieme brief in de boekhandel van haar vader. De brief is verzegeld met een opvallend -familiewapen, en bevat slechts zeven woorden: Zij weet dat jij in leven bent.

Maar voordat Minou de geheimzinnige boodschap kan ont-cijferen verandert haar lot voor altijd door een ontmoeting met de jonge hugenoot Piet Reydon. Piet heeft een eigen -gevaarlijke missie, en hij heeft Minou's hulp nodig om de Cité levend te ontvluchten.

Religie zorgt voor steeds meer verdeeldheid in de Midi. Oude vrienden worden aartsvijanden en zowel Minou als Piet komt vast te zitten in Toulouse. Overal in de hele stad laait de spanning op. Als een lang verborgen document boven water dreigt te komen, raakt de machtige en wrede Vrouwe van Puivert geobsedeerd door het document. Het geheim dat het bevat zou haar macht kunnen vernietigen – en dat wil ze koste wat kost voorkomen.