Recensie: Met hoofd en hart RECENSIE

Recensie: Met hoofd en hart – Christie Watson 4 hartjes

Met hoofd en hart is het nieuwste boek van schrijfster Christie Watson. Ze schrijft al jaren, maar dit is haar eerste autobiografische boek. Christie is niet alleen schrijfster, maar ook verpleegkundige. Na jarenlang op verschillende afdelingen in ziekenhuizen te hebben gewerkt, besloot ze een boek te schrijven over haar ervaringen. Als haar vader longkanker krijgt en hier aan overlijdt, ontdekt ze hoe waardevol verpleegkundigen zijn, hoe waardevol haar werk dus is.

Christie leidt inmiddels andere verpleegkundigen op, schrijft boeken en zit in het bestuur van Amnesty International. Ook is ze een veelgevraagd spreker. Ze heeft het inmiddels ver geschopt. En dat is best een wonder, schrijft ze zelf. Ondanks alle inspanningen van haar ouders, heeft ze vooral een leven van lanterfanten en onderpresteren. Op haar zestiende gaat ze van school, trekt bij haar oudere vriend in en is meer dan tevreden met haar baantje bij de videotheek. Wanneer haar relatie uitgaat en zij haar baantje verliest, heeft ze geen dak boven haar hoofd. Maar terug naar haar ouders is geen optie. Ze meldt zich aan bij een vrijwilligersorganisatie en de rest is geschiedenis.

In Met hoofd en hart beschrijft ze haar leven als verpleegkundige. Christie Watson schrijft over haar persoonlijke ervaringen als verpleegkundige, onderbouwd met diverse uitspraken en studies van wetenschappers en vakgenoten. Als leek is dat wat taaie kost. Niet perse een toevoeging aan een verder op zich prettig leesbaar boek. Maar als je deze uitspraken en studies meer scant dan leest, kom je er aardig snel doorheen. Dan kun je je als lezer verder focussen op dat wat wel goed te lezen is: haar persoonlijke verhalen.

Hoewel de gezondheidszorg in Groot-Brittannië iets anders geregeld is dan bij ons in Nederland, zal er veel herkenning zijn voor mensen die in het vak zitten. Maar ook niet-medisch geschoolde lezers die ooit gebruik hebben moeten maken van een ziekenhuis kunnen zich herkennen in Watsons verhalen.

Watsons Met hoofd en hart is een prachtig document geworden, voor een ieder met interesse of ervaring in de gezondheidszorg. Op elke pagina is er herkenning en vooral érkenning voor de verpleegkundigen. Want het blijkt eens te meer dat dankzij verpleegkundigen de zorg van een patiënt op hoog niveau kan staan. Zij zetten zich dag en nacht in voor zieke mensen en zorgen dat zij het zo prettig mogelijk hebben – vaak zelfs hun eigen belangen daarbij vergetend. Want door tijdgebrek en bureaucratie kunnen ze vaak minder doen dan ze willen. Dus gaan veel verpleegkundigen over hun eigen grenzen, zorgen ze in hun eigen tijd door en zetten hun privéleven en gezin vaak op de tweede plaats. Met hoofd en hart is, gewild of ongewild, een bewijsdocument voor het fantastische werk dat verpleegkundigen over de hele wereld met hart en ziel doen. Of, zoals Christie Watson het zegt: met hoofd en hart.

Recensie: Met hoofd en hart – Christie Watson

Met hoofd en hart

1  2  3  4  5

Na meer dan twintig jaar achter de schermen op alle denkbare afdelingen in verschillende ziekenhuizen te hebben gewerkt, opent voormalig verpleegkundige Christie Watson de deuren voor ons allemaal. Ze leidt ons door ziekenhuisgangen naar premature baby's die aan een netwerk van
    slangetjes vechten voor hun leven.

Ze brengt ons naar een zaal waar verpleegkundigen kankerpatiënten chemotherapie toedienen. Ze neemt ons mee naar de Spoedeisende Hulp vol eenzame alcohol- en drugsverslaafden en we staan naast haar op de geriatrische afdeling, waar zich de kwetsbaarste mensen van onze samenleving
    bevinden. Ze maakt ons deelgenoot van de doodgewone en toch bijzondere levens die het pad van een verpleegkundige kruisen.

Zoals ieder van ons in aanraking komt met ziekte, van onszelf of van onze dierbaren, zo maken we ook allemaal het moment mee waarop we afhankelijk worden van de steun en de waardigheid die verpleegkundigen ons bieden. Hun belangrijke werk in de voorhoede van de zorg doen ze grotendeels achter de
    schermen en uit het zicht van het publiek. Met hoofd en hart is een eerbetoon aan verpleegkundigen, patiënten en hun naasten. Een oprecht, ontroerend en prachtig geschreven boek over hoop en troost, zorgzaamheid en compassie, leven en dood.