Recensie: Kukolka RECENSIE

Recensie: Kukolka – Lana Lux

Kukolka, de debuutroman van de Oekraïens-Duitse schrijfster Lana Lux, is het verhaal over Samira, een jong meisje dat als wees opgroeit in Oekraïne. We beginnen haar verhaal in het weeshuis waar ze op zevenjarige leeftijd uit ontsnapt. Het leven buiten het weeshuis is zowaar nog harder en triester dan daarbinnen. De jongen Samira moet zien te overleven en ontdekt al snel dat het leven op straat niet over rozen gaat. Ze ontmoet op haar pad mensen die haar leven hoop geven, maar ook mensen die haar doen inzien hoe slecht de wereld is. Vooral de loverboy Dmitri ‘Dima’ die haar vertrouwen wint om daar vervolgens keihard gebruik van te maken. Samira, of ‘Kukolka’ zoals Dima haar noemt, Russisch voor 'popje', doet er alles aan om haar droom waar te maken, om naar Duitsland te gaan.

Lux weet op een scherpzinnige manier dit verhaal te vertellen door middel van het perspectief van de jonge Samira. De lezer krijgt haar wereld te zien door een naïeve, kinderlijke blik. De stijl en de woordkeuze zijn dan ook dat wat je van een kind zou verwachten, al stoort dit niet. Sterker nog, het helpt je begrijpen hoe Samira in elkaar zit. Echter, op bepaalde momenten ziet de lezer gevaar loeren dat Samira in haar onschuld niet lijkt te zien. Je wilt tegen haar zeggen: ‘pas op’ of ‘doe dat niet’. Maar ondanks dat je het aanvoelt, komen de heftige gebeurtenissen nog steeds als een schok. Ze worden met een ongecensureerde eerlijkheid beschreven, wat soms voor intense en haast onleesbare scenes zorgt.

Lux schets op rauwe wijze een beeld van het harde leven op straat in het Oekraïne van de jaren 90. Het drukt je met de neus op de feiten, op zo’n manier dat je soms het boek weg wilt leggen, maar het niet doet omdat het bijna voelt of je Samira alleen achter laat in haar ellende.

In de poging om haar droom waar te maken moet Samira leren omgaan met honger, verdriet, liefde, verlies, eenzaamheid en hoop. En te midden van dat alles is ze ook gewoon een meisje dat opgroeit tot een jonge vrouw, al wordt Samira door haar omstandigheden gedwongen om eerder volwassen te worden dan ze zou willen. Een vrouw worden in het harde straatleven, dat wordt gedomineerd door mannen, betekent voor haar ook de dreiging om prooi te vallen aan prostitutie en mensenhandel.

Kukolka is opgebroken in verschillende delen, in elk deel beschrijft Lux een fase uit Samira’s leven. Tussen de delen zit soms maanden of jaren tijd. Ondanks de grote sprongen die in de tijd worden genomen blijft het verhaal soms wat steken waar je zou willen dat het vaart maakt. Toch voelt het aan het einde van Kukolka alsof de lezer een reis heeft afgelegd, samen met Samira. Een uitputtende reis die ons achterlaat met de vraag waarom het leven zo oneerlijk is.

Het boek maakt je cynisch en pessimistisch en tegelijkertijd ga je houden van Samira, die zich ontpopt als een ware heldin met een indrukwekkende levenslust, en leer je gaandeweg, net als zij, het mooie in de kleine dingen te zien. Kukolka grijpt je en blijft bij je tot lang nadat je de laatste pagina hebt omgeslagen.

Recensie: Kukolka – Lana Lux

Kukolka

Lana Lux

12 juni 2018

ISBN 9789046823569
    Uitgever Nieuw Amsterdam
    304 pagina's

Nieuw Amsterdam

1  2  3  4  5

Oekraïne, jaren negentig. Op zevenjarige leeftijd ontsnapt Samira uit een weeshuis, en gaat op zoek naar vrijheid en naar een thuis. Ze komt terecht in een huis met andere kinderen, zonder stroom, warm water of wc. Dat vindt ze niet erg, want ze heeft een eigen bank om op te slapen en een bijna volwassen vriendin, die haar alles leert. Bovendien heeft ze een baantje: bedelen. Ze is er goed in want niemand kan dit mooie kind weerstaan. Ook Rocky niet. Hij is gefascineerd door Samira, zijn nieuwe beschermelinge, en noemt haar "Kukolka', popje. Als Kukolka hem lang genoeg masseert, krijgt ze zelfs chocola. Alles lijkt perfect. Of toch niet?

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler