Recensie: Piraten van de ijszee RECENSIE

Recensie: Piraten van de IJszee – Frida Nilsson

Siri woont samen met haar vader en zusje op een klein eilandje in de IJszee. Als haar zusje ontvoerd wordt door piraten die werken voor Witkop – een man die iedereen vreest – twijfelt Siri geen moment. Haar vader is de oud om de reis aan te gaan, maar kinderen die voor Witkop moeten werken, leven nooit lang... De tienjarige Siri begint een reis om haar zusje terug te halen, kostte wat het kost!

Piraten van de IJszee is een kinderboek. Het gaat over een jong meisje en de liefde voor haar familie. Dit is mooi om te lezen, en het is ook vanuit het kind beschreven, wat inzicht geeft in haar belevingswereld. Omdat Siri op een gevaarlijke reis is, gebeuren er soms schokkende dingen. Voor kinderen die gevoelig zijn voor spanning, is dit niet aan te raden. Let daarom op of het boek niet te spannend is.

Frida Nilsson is een Zweed – dit is duidelijk te zien aan de namen van de eilanden. Voorin het boek staat een plattegrond van de eilanden, zodat je kunt zien welk eiland waar ligt. Dit is ook handig om bepaalde eilanden en hun namen uit elkaar te houden. De namen van de personages in Piraten van de IJszee zijn, indien nodig, vertaald. De piraten gebruiken bijnamen, dus die moeten naar het Nederlands vertaald worden om te begrijpen waarom ze die namen gekregen hebben. Verder is dat goed duidelijk gemaakt en te begrijpen.

Voor iemand die weinig tot geen verstand van schepen en varen heeft, is het soms lastig te begrijpen over welk deel van de boot/het schip het gaat. Er worden scheepstermen gebruikt, die voor kinderen niet altijd duidelijk zullen zijn. Om het boek wat toegankelijker te maken, hadden deze termen beter anders verwoord (of uitgelegd) kunnen worden.

Er komen veel geloofwaardige dingen voor in het boek, maar Frida Nilsson heeft ook fantasie in haar verhaal verwerkt. Niet alles wat je tegenkomt, is realistisch. Dit is verder niet storend, omdat het in de setting van het boek ook wel te verwachten is.

Wel moet gezegd worden dat er redelijk wat voorspelbare stukken in het boek zitten.

Piraten van de IJszee is ook voor wat oudere kinderen of zelfs volwassenen te lezen. Een prima boek om er even bij te pakken, maar niet heel bijzonder. Voor de allerjongsten is het aan te raden om het boek als ouder zelf te lezen voor het kind er aan begint, gezien de heftige dingen die er gebeuren.

Piraten van de IJszee

1  2  3  4  5

Klassiek avonturenverhaal over familie, moed en vriendschap. Geschikt om zelf te lezen en om voor te lezen.

De tienjarige Siri en haar jongere zusje Miki wonen met hun vader op een klein eilandje in de IJszee. Op een dag roeien de zusjes naar een ander eilandje om bessen en eieren te zoeken. Opeens hoort Siri gegil. In de verte ziet ze een jol met haar zusje erin die naar een groot schip toe roeit. Het is het schip van de beruchte piraat Witkop. Hij rooft kinderen en laat ze in zijn diamantmijn werken. Kinderen die daar terecht komen, blijven niet lang in leven… De vader van de zusjes wil Miki terughalen, maar geen enkele volwassene wil hem daarbij helpen. Niemand durft kapitein Witkop achterna te gaan. Maar Siri is vastbesloten haar zusje te redden…

• Hotel Happiness 2: Zomer in Hotel Happiness - Floortje Sanders

• De laatste nacht - Martin Österdahl