Recensie: Henriëtte van Eyk RECENSIE

Recensie: Henriëtte van Eyk – Aukje Holtrop

Een voor mij onbekende naam, Henriëtte van Eyk, officieel Henrietta Catharina Maria van Eijk. Ook niet zo gek ontdek ik tijdens het lezen van deze biografie, want Henriëtte was een schrijfster die de ene na de andere bestseller schreef in de jaren dertig tot zestig van de vorige eeuw. Op 21 november 1980 overleed ze. Dit jaar bracht Aukje Holtrop een biografie uit om ervoor te zorgen dat het bijzondere leven van deze schrijfster, 'Vrouw tussen vier mannen', niet zal worden vergeten.

Ze heeft beide wereldoorlogen meegemaakt, heeft weelde en rijkdom gekend, maar ook periodes dat ze een kasboekje bij moest houden om rond te komen. In haar tijd een intelligente vrouw te zijn die werkte en zelfs succesvol was als schrijfster, was al bijzonder, maar haar omgeving was net zo intrigerend. Ze woonde in de hoofdstad, had een vader die directeur was en een broer die later travestiet werd. Twee liefdes die erg gecompliceerd waren. Vastgesteld kan worden dat schrijfster van deze biografie Aukje Holtrop een boeiend boek had om te schrijven.

Voor een biografie over één vrouw, en natuurlijk haar naaste familie en vrienden, komen er behoorlijk wat namen voorbij in het boek. Zoveel zelfs, dat er op het eind een namenregister is opgenomen. Van maar liefst vijf pagina’s. Als lezer herken je de belangrijkste personen uit Henriëttes leven, maar toch had dit wat minder gemogen. Veel namen voegen niet veel toe aan de biografie en leiden af van het verhaal.

De beeldende stijl waarin Aukje Holtrop schrijft is prachtig. Zinnen als “…hij droeg pakken van ruige stof die in je wangen prikte, uit zijn vestzak bungelde een korte ketting met een ring en een gouden lelie, hij zwierde het huis in en uit met z’n hoed op z’n achterhoofd…” nemen je mee in een tijd waarin je zelf niet bent opgegroeid, maar het voelt alsof je er zelf bij bent. Het past bij het beeld van begin vorige eeuw van het drukke en bruisende stadsleven in Amsterdam vol handel en levendigheid.

Persoonlijk vond ik het erg moeilijk om deze biografie 'Vrouw van vier mannen' over Henriëtte van Eyk door te komen. Met 357 bladzijden is het dan ook een dikke pil geworden. Toch was Henriëtte van Eyk een bijzonder boek om te lezen, je te wanen in de vorige eeuw en het leven van een sterke vrouw en schrijfster te volgen.

Biografie Henriëtte van Eyk

1  2  3  4  5

Ze is al bijna vergeten, haar boeken verstoffen in bibliotheken en antiquariaten. Maar in de jaren dertig, veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw was Henriëtte van Eyk een schrijfster die de ene bestseller na de andere schreef. Ze was een intrigerende vrouw, die "uit fatsoen' (zoals ze zei) in de Tweede Wereldoorlog in het verzet zat en daar belangrijk en moedig werk verrichtte. Vier mannen hebben haar leven bepaald. Haar dierbare vader, directeur van een handelshuis in Amsterdam, ging door malversaties failliet, waarna hij met zijn schoonmoeder uit Nederland en uit Jets leven verdween. Haar broer Bert werd hoogleraar scheikunde, was travestiet en eindigde tragisch. Jean de Nève werd haar eerste man, een avonturier, schrijver en onverschrokken verzetsheld, die volkomen gebroken uit een Duits concentratiekamp
    terugkwam. Ten slotte was er haar grote liefde, Simon Vestdijk, de schrijver die hopeloos verliefd op haar raakte maar
    haar uiteindelijk in de steek liet.

Haar leven was welbeschouwd tragisch – maar Henriëtte van Eyk wenste op geen enkel moment de moed te laten zakken.