Recensie: In naam van de vader RECENSIE

Recensie: In naam van de vader – Linda Jansma

Linda Jansma heeft zichzelf met het boek In Naam Van De Vader overtroffen. Ze is de uitdaging aangegaan om binnen vier maanden een serie te schrijven. Elke maand zou er weer een nieuw deel verschijnen.

In het boek In Naam Van De Vader heeft Francis van Foreest het advocatenkantoor van zijn vader overgenomen. Nog voor de overname beging Francis een enorme fout, waar niemand iets van weet. Hij is constant bang dat iemand zijn geheim ontdekt. Later blijkt dat ook zijn vrouw Renée een geheim bewaart. Zij is verliefd geworden op haar zwager. Zoon Ties handelt in drugs en dreigt steeds verder het verkeerde pad te bewandelen, tot hij Judith ontmoet. Een jonge vrouw die in een exclusieve seksclub werkzaam is. Oftewel: een verhaal dat vooral draait om luxeproblemen binnen een gezin.

Jansma heeft het verhaal opgedeeld in delen. ‘’Ze was dood. Dat besefte hij pas toen ze niet meer bewoog.’’. Deze zinnen luiden het begin van deel één in. Meteen een intrigerend begin; het maakt nieuwsgierig naar meer. Het leest dan ook lekker weg. Dit deel is vooral gefocust op de kennismaking met de personages; veel geld maar ook veel zorgen. Al is het hierbij de kunst voor Jansma om nog niet alles te verklappen. Eventuele vragen die voor de lezer nog onbeantwoord blijven, worden in de loop van het verhaal beantwoord. De hoofdstukken zelf worden vanuit verschillende vertelperspectieven weergegeven, zo verdiep en verplaats je je in meerdere personages. Tot aan het eind heeft Jansma de geheimen van de personages in stand weten te houden. Vanaf dat moment barst ze los. Een aantal schokkende zaken komen aan het licht. Wel maakt dit het einde een beetje rommelig aanvoelen.

De situatie zelf die in In Naam Van De Vader geschetst wordt, lijkt ook niet erg realistisch. Het betreft een vrij doorsnee rijk gezin, dat te maken krijgt met dingen als prostitutie, moord, overspel, drugs, en chantage. Het is allemaal wel een beetje veel van het goede. Met name de ontknoping lijkt vrij ongeloofwaardig. Desalniettemin is het vooral voortvarend verhaal met een groots einde.

In Naam Van De Vader is een boek dat lekker vlot wegleest en de spanning tot het einde bewaart. Een lekkere thriller om mee te nemen in de koffer.

In naam van de vader

1  2  3  4  5

Een jaar nadat Francis van Foreest het prestigieuze Larense advocatenkantoor van zijn vader heeft overgenomen, begaat hij een grote fout die hij voor iedereen verborgen weet te houden. Vanaf dat moment leeft hij met de voortdurende angst dat zijn misstap ontdekt zal worden.

Maar hij is niet de enige in de familie Foreest die iets verzwijgt. Zijn vrouw Renée zet het behoud van haar gezin op het spel als ze verliefd wordt op haar zwager. En terwijl ze heen en weer geslingerd wordt tussen gevoel en verstand, raakt zoon Ties betrokken bij een grote drugsdeal. Hij dreigt steeds verder af te zakken in de onderwereld, totdat hij Judith ontmoet, een dure prostituee die in een exclusieve seksclub werkt.

Stevent de familie van Foreest af op de ondergang of zijn ze geraffineerd genoeg om alle schandalen te overleven?