Recensie: Gebroken glimlach RECENSIE

Recensie: Gebroken glimlach – Guy Didelez

Kaat is in de wolken: ze heeft een online profiel gemaakt en leert zo een jongen kennen. Het klikt tussen Kaat en Wannes, maar het meisje wil liever niet dat hij weet hoe ze eruit ziet. Ze heeft een gespleten lip en is erg onzeker. Ze wil liever wachten tot na haar volgende operatie, omdat ze er dan beter uit zal zien. Vlak na de operatie duikt Wannes echter onverwacht op.

Gebroken glimlach van de Vlaamse auteur Guy Didelez is een boek dat het thema van aangeboren gelaatsafwijkingen op een positieve manier in de kijker zet (12+) en dat meermaals aangeeft dat het niet nodig is om te twijfelen aan hoe iemand eruit ziet. Tegen Kaat wordt vaak gezegd dat ze mooi is zoals ze is.

Hoofdpersonage Kaat is erg onzeker over haar uiterlijk, ook al is er na tal van operaties bijna niets meer te zien van de gespleten lip. Ze heeft alleen nog een klein litteken onder haar neus. De kwetsbaarheid die Kaat voelt is erg herkenbaar voor veel jonge meisjes, ook zonder gelaatsafwijking. De beste vriendin van Kaat, Lien, heeft meer zelfvertrouwen en trekt haar stoute schoenen aan om Kaat te verrassen. De relatie tussen de meisjes is typisch voor tieners, het zijn onmiskenbaar hartsvriendinnen die veel voor elkaar over hebben.

Het lijkt alsof Guy Didelez zijn boeken graag steeds opnieuw leven inblaast. Het is immers de derde keer dat Gebroken glimlach verschijnt, telkens bij een andere uitgever. Dat is door het degelijke onderwerp absoluut geen probleem, maar waar wel aan gewerkt mag worden is het taalgebruik. Didelez heeft een heldere en duidelijke stijl, maar er mag een modernere toets aan gegeven worden. De manier waarop hij over de personages spreekt en hen beschrijft voelt een beetje betuttelend en niet helemaal aangepast aan de leeftijd. De categorie jonge tieners kan wat complexer taalgebruik aan dan wat dit boek hen biedt. De positieve zijde is dan weer dat dit het boek wel geschikt maakt voor moeilijke lezers die nood hebben aan een verhaal dat aansluit bij hun leefwereld. Verder staan er veel typisch Vlaamse woorden in het boek, waardoor het voor Nederlandse lezers minder evident is om alles meteen goed te begrijpen. Uit de context is echter veel af te leiden en de meesten zullen zich hier dan ook niet aan storen, maar een gewaarschuwd lezer telt voor twee. De boodschap van de auteur blijft netjes overeind en die straalt veel optimisme uit.

Gebroken glimlach is een hoopvol verhaal dat jonge tieners ertoe probeert te brengen zichzelf te aanvaarden zoals ze zijn. In korte hoofdstukken neemt de auteur de lezer mee naar de leefwereld van Lien en maakt een bijzonder thema bespreekbaar. De toegankelijkheid van het verhaal maakt het de moeite waard.

Gebroken glimlach

1  2  3  4  5

Kaat is in de wolken: ze heeft net leren chatten en maakt al meteen een vriend, Wannes. Het klikt tussen de twee jongeren en al gauw wil Wannes weten hoe het meisje eruitziet. Kaat is echter te beschaamd om een foto online te zetten. Ze heeft een gespleten lip en is erg onzeker over haar uiterlijk. Lien, de beste vriendin van Kaat, stelt het meisje gerust: na alle operaties kun je er bijna niets meer van zien. Toch wil Kaat liever wat wachten. Ze wordt immers opnieuw geopereerd en daarna zal ze er nog beter uitzien. Pas dan zal ze Wannes een foto laten zien. Maar vlak na de operatie staat de jongen zomaar voor de deur.

Een optimistisch boek over een meisje dat leert leven met een aangeboren gelaatsafwijking. Een sterk geschreven verhaal dat het thema op een positieve manier bespreekbaar maakt.

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox