Recensie: Vergeven en vergeten RECENSIE

Recensie: Vergeven en vergeten – Philip Kerr

Vergeven en vergeten is het 13de boek in de Bernie Gunther reeks van Philip Kerr. Het is 1957 en Bernie werkt in het mortuarium onder de valse naam Christof Ganz. In het naoorlogse Duitsland is hij zeker niet de enige die probeert zijn ware identiteit te verbergen. Maar als hij wordt herkend door een corrupte agent, leidt dit ertoe dat Bernie gaat werken bij Munich RE als claimonderzoeker. Een baan die wegens zijn achtergrond als agent goed bij hem past, omdat je bij beide functies uit moet uitzoeken of mensen liegen. Al snel wordt hij naar Griekenland gestuurd om een verzekeringsclaim te onderzoeken voor een gezonken schip voor de kust van Griekenland. Eenmaal aangekomen in Griekenland raakt Bernie verwikkeld in een moordzaak, die er samen met zijn Duitse verleden in de tweede wereldoorlog voor zorgt dat die in de problemen komt met onder anderen de Griekse politie.

Philip Kerr geeft de lezer meer dan alleen een detectiveverhaal. Vergeven en vergeten is een boek waar je ook van kan leren. Griekenland is bijvoorbeeld een land waarvan ik de betrokkenheid in de oorlog niet kende tot ik dit boek las. De lezer leert over de geschiedenis van Duitsland in Griekenland. Duitsers deden vreselijke dingen in Griekenland tijdens hun bezetting, de meeste Joden werden opgepakt en naar kampen zoals Auschwitz gestuurd en de economie werd vernietigd.  Ook zullen de lezers gaan nadenken over Duitsers die geen nazi waren en hoe de oorlog hen heeft beïnvloed. Kerr brengt fictie en echte historische gebeurtenissen bij elkaar en weet zo een aangrijpend mysterie te creëren. Al kiest die ervoor om soms onnodig lang door te gaan met de historische details van het verhaal en dat zorgt ervoor dat de toch al ingewikkeld plot soms moeilijk te volgen was.

De hoofdpersoon Bernie Gunther is behoorlijke cynisch en heeft overal sarcastisch commentaar op, tot het punt van vervelend toe. Zijn kijk op vrouwen stoten mij behoorlijk tegen het hoofd, vrouwen werden beschreven in termen van hun seksuele waarde en blijkbaar zijn alle vrouwen leugenaars. Hoe dan ook, het vraagt veel van de lezer om dat aspect van zijn karakter over het hoofd te zien. De andere personages zijn een interessante groep van zowel echte historische personages en sommige fictie. Over de echte historische personages die in het boek voorkwamen geeft Kerr aan het einde van Vergeven en vergeten meer informatie.

Vergeven en vergeten is weer een aangrijpend mysterie van Kerr. Hij weet fictie en geschiedenis briljant samen te voegen en hij geeft het verhaal een aantal wendingen die de lezer volledige in beslag zullen nemen. Helaas is Philip Kerr onlangs op  62-jarige leeftijd overleden, maar als kleine troost kunnen we waarschijnlijk in 2019 genieten van de 14de deel van de Bernie Gunther reeks.

Bernie Gunther 13 - Vergeven en vergeten

1  2  3  4  5

München, 1957. Na verschillende carrières in de loop der jaren werkt Bernie Gunther nu voor een verzekeringskantoor. Het is een logische stap: zowel politieagenten als verzekeraars zijn erbij gebaat leugenaars te ontmaskeren, en Bernie Gunther kan wat dat betreft bogen op een schat aan ervaring.

Bernie wordt naar Athene gestuurd om een claim voor een gezonken schip van een Duitser te onderzoeken. Als hij ontdekt dat het schip in kwestie ooit toebehoorde aan een Griekse Jood die werd gedeporteerd naar Auschwitz, is hij ervan overtuigd dat dit geen ongeluk was, maar wraak. Dan wordt de Duitser dood gevonden, vermoord. De Griekse politie haalt Bernie over om te assisteren bij het moordonderzoek en hij wordt wederom meegezogen in de zwarte geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de deportatie van de Joden van Thessaloniki. Europa is bereid om de vijandschap met Duitsland aan de kant te zetten, maar minstens één persoon in Griekenland lijkt daar niet klaar voor te zijn…

• Nachttrein naar Marrakesh - Dinah Jefferies

• Met hart en ziel - Katarina Widholm

• De geest in het plafond - Emily Jackman