Recensie: Samen RECENSIE

Recensie: Samen – Julie Cohen

Op een ochtend in september neemt Robbie een onomkeerbaar besluit. Hij staat op, kust zijn nog slapende vrouw Emily, en verdwijnt dan voorgoed uit haar leven. Robbie weet dat hij zich zo snel mogelijk uit de voeten moet maken, voordat de mist komt opzetten. De mist maakt hem namelijk vergeetachtig en warrig, en dat mag vandaag niet gebeuren, want er staat te veel op het spel. Om het grote geheim dat hij al jaren met zich meedraagt te beschermen, en zodoende zijn naasten voor pijn te behoeden, moet hij afscheid nemen van de vrouw van wie hij het meest houdt.

De roman Samen begint bij het einde en spoelt terug naar het begin van hun verhouding: van de septemberochtend in 2016 naar 1962, het jaar waarin de liefde tussen Robbie en Emily opbloeit en ze samen een ander belangrijk en onomkeerbaar besluit nemen. De niet-chronologische vertelwijze is ongewoon, maar werkt hier goed. Zo openbaart het geheim zich aan het einde van het boek. Een klein nadeel is dat het eerste hoofdstuk al het een en ander weggeeft over hun gezamenlijke leven. Maar de spanning wordt op deze manier dus wel heel mooi opgebouwd.

Samen is een liefdesverhaal pur sang. Het gaat over verboden liefde, die bovendien onvoorwaardelijk is en een spoor van leugens en verdriet achterlaat. Dat klinkt cliché, maar Julie Cohen geeft een originele draai aan de Romeo en Julia-traditie, een scherp randje. Het verlossende puzzelstukje dat ze je aan het einde aanreikt is gewaagd en verrassend.

Ook de twee geliefden zijn gedurfd, in hun karakter. Ze vormen niet het meest sympathieke koppel, wat een afknapper kan zijn, maar je onwillekeurig wel heel nieuwsgierig maakt naar hun robuuste relatie. Hoe kunnen twee mensen die zo egoïstisch voor de dag komen, zo toegewijd aan elkaar zijn? Wat zit daar toch achter? Wat is hun geheim, vraag je je af, geheel volgens de bedoeling van de schrijfster.

Julie Cohen heeft al meerdere romans op haar naam staan waarin geheimen een band smeden, dan wel een wig drijven tussen de personages. In Samen is het geheim dat Robbie en Emily delen allesoverheersend. Het bepaalt voor hen het begin en het einde, en eigenlijk ook alles daartussenin. Hierdoor is alles prachtig met elkaar verweven tot een mooi rond verhaal. Aanrader!

Recensie: Samen – Julie Cohen

Samen

Julie Cohen

24 april 2018

ISBN 9789026140761
    Uitgever De Fontein
    368 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Op een ochtend die begint als elke andere staat Robbie op, kust zijn nog slapende vrouw Emily, en legt een brief voor haar neer. Dan trekt hij de deur achter zich dicht en loopt weg van hun huis, hun leven samen, en hun onverbrekelijke liefde. De reden achter Robbies daad wordt duidelijk als het verhaal langzaam terugspoelt naar 1962, door het leven van twee mensen die in elkaar de liefde van hun leven hebben gevonden, maar wier liefde geworteld is in een groot geheim. Een geheim dat tegen elke prijs beschermd moet worden…