Recensie: Het uur van de wolf RECENSIE

Recensie: Het uur van de wolf – Gunnar Staalesen

Privédetective Varg Veum raakt bevriend met oud-politieman Hjalmar Nymark in hun beider stamkroeg. Nymark vertelt Varg Veum over een oude zaak die hem maar niet los kan laten. Als Nymark kort daarna wordt aangereden vermoedt Varg Veum dat er wel eens mensen kunnen zijn die er belang bij hebben dat deze zaak  niet wordt opgelost. Wat voor hem natuurlijk reden is om deze zaak tot op de bodem uit te zoeken.

Als je niet bekend bent met de Varg Veum serie van schrijver Gunnar Staalesen duurt het even voordat je in het verhaal van Het uur van de wolf zit. Dan is het echt even wennen aan het Noorse Bergen van de jaren 80 en de donkere sfeer die zo kenmerkend is voor de verhalen over Varg Veum. Maar als je eenmaal hieraan gewend bent is de donkere setting perfect voor het vertelde verhaal en draagt het bij aan de lugubere sfeer wat het spoor van doden in dit verhaal oproept. Het verhaal van Het uur van de wolf zit goed in elkaar. Belangrijke personages worden duidelijk geïntroduceerd en mogelijke daders wisselen elkaar meerdere keren af. Hierdoor loopt de spanning met het vorderen van het verhaal steeds meer op en is het uiteindelijk moeilijk om het boek weg te leggen.

Met zijn status van gescheiden en iets aan lager wal geraakte man is Varg Veum de perfecte hoofdpersoon en precies het beeld wat veel mensen van een privédetective hebben. Niet helemaal meer in de maatschappij passend maar wel heel hard werkend om deze maatschappij een beetje beter te maken. Met zijn neus voor onraad weet hij elk mysterie te ontrafelen wat natuurlijk precies is wat elke thrillerlezer uiteindelijk wil.

Erg prettig aan deze vertaling is het voorwoord met wat extra uitleg door vertaler Annemarie Smit. In iets meer dan één pagina geeft ze de lezer net genoeg achtergrondinformatie om zonder problemen het verhaal te kunnen lezen. Het uur van de wolf is goed apart te lezen van de andere Varg Veum boeken, maar maakt zeker nieuwsgierig naar de andere delen. Dus pas op: verslavingsgevaar! En voor wie daarna nog niet genoeg heeft van Varg Veum kan altijd nog overstappen naar de verfilmingen van de boeken.

Alles bij elkaar is Het uur van de wolf weer een succes op naam van schrijver Gunnar Staalesen. Een echte aanrader voor liefhebbers van Scandinavische, wat donkere, literaire thrillers.

Het uur van de wolf

1  2  3  4  5

Een landverader die de dood van heel wat verzetslui op zijn geweten heeft, verdwijnt jaren na de orlog ineens spoorloos. Ook voor een andere merkwaardige gebeurtenis, de explosie in een verffabriek in de jaren vijftig, kan niemand verantwoordelijk worden gesteld. Rechercheur Hjalmar Nymark vermoedt een verband tussen deze twee zaken en blijftook na zijn pensionering enig speurwerk verrichten. Op een dag raakt hij in zijn stamcafé aan de praat met privé-detective Varg Veum. Veum wordt meegesleept door de volharding en rechtvaardigheidsstreven van Nymark, met wie hij algauw een hechte vriendschap ontstaat. Daarmee is de grondslaggelegd voor een intensieve speurtocht, waarbij Veum zijn scherpzinnigheid moet aanwenden om zelf niet het slachtoffer te worden, zeker nadat zijn vriend Nymark zijn speurzin met de dood heeft moeten bekopen, bijt Veum zich vast in de ogenschijnlijk onsamenhangende misdrijven.