Recensie: Huisgemaakt RECENSIE

Recensie: Huisgemaakt – La Place

In Huisgemaakt vind je recepten zoals die ook geserveerd worden in de restaurants van La Place die door heel Nederland verspreid zitten. In het mooi ogende boek wordt uitgelegd dat hun doelstelling is het koken met verse seizoensgebonden producten en dat smaak het allerbelangrijkste is. De receptuur van de gerechten worden allemaal getest in de eigen kookschool.

Helaas komt het vaak voor dat kookboeken die worden uitgegeven door of namens een (restaurant)keten, tijdschrift of winkel veelal reclame blijken te zijn voor hun eigen merk of veel producten bevat die ze zelf leveren. In Huisgemaakt is daar totaal geen sprake van. Het is gewoon een prima boek dat de beloofde gedachte van La Place helemaal waar maakt: seizoensgebonden, vers en met veel smaak. De smaakvolle foodfotografie, de mooie foto's van verse producten en de gezellige plaatjes van La Place medewerkers zijn een mooie omlijsting voor de meer dan 150 recepten in het boek.

Nadat de filosofie van La Place is uitgelegd begint het boek met een hoofdstuk over de basis. Zelfs voor de enthousiaste thuiskok staan hier zeker nog nuttige tips tussen. Zo is er uitleg over veel gebruikt keukengerei, het bewaren van producten en over ingrediënten die veel gebruikt worden in de keuken. Daarnaast staan er in dit hoofdstuk allerlei basisrecepten die je altijd kunt gebruiken. Denk daarbij aan verschillende soorten deeg maar ook aan pesto, tapenade en amandelspijs of aan dressings, bouillon, mayonaise en friet.

De volgende hoofdstukken lossen de belofte 'seizoensgebonden' in. Er zijn namelijk nog vier hoofdstukken: lente, zomer, herfst en winter. Al deze hoofdstukken zijn allemaal weer ongeveer hetzelfde ingedeeld: Sap en smoothies, sandwiches en burgers, soepen, salades, hartige taart, pizza en pasta, oosters en zoet, veel zoet. In de winter zijn er ook nog aparte kopjes speciaal over vis, vlees, groenten en sauzen.

Uit de indeling van Huisgemaakt valt ook wel mijn enige puntje van kritiek af te leiden. La Place is veel meer een lunchrestaurant dan bijvoorbeeld een knusse bistro of brasserie. Dat zie je aan de recepten. Heerlijke broodjes, verse soepen en pizza's voor alle jaargetijden. Voor de bakkers bevat het boek trouwens heerlijke (basis)recepten van bekende desserts en taarten zoals crème brûlée, appelbol, tiramisu en chocoladetaart. Krijg je 's avonds eters? Dan kan je in Huisgemaakt hele lekkere betrekkelijk gemakkelijk te maken soepen vinden en heerlijke desserts. Maar wil je geen Oosterse curry of pasta op tafel zetten, dan kan je voor het hoofdgerecht misschien beter ergens anders zoeken. Maar ondanks dat is Huisgemaakt nog steeds een mooi kookboek dat zeker een toegevoegde waarde heeft. Zo maakte ik de zalm-courgettesoep uit het hoofdstuk Lente. Die misstond in de zomer ook niet. Uiteindelijk worden de meeste courgettes, zeker thuis gekweekt, in de zomer geoogst. De soep is een aanrader. Gezond, snel klaar en lekker. Hij past ook nog eens prima bij een wat chiquer dinertje.

Omdat ik nu eenmaal van de hoofdgerechten ben maakte ik ook nog de Oosterse noedelsalade met zalm-teriyaki. Daar is gewoon niets op aan te merken. Zelfde commentaar als hierboven: Gezond, snel klaar en lekker. Of misschien moet ik nu zeggen: erg lekker. Kies zelf ook voor verse goede producten want daar gaan de recepten van La Place over. Jammer dat er niet heel veel meer hoofdgerechten in staan.

Huisgemaakt is een verrassend leuk kookboek met goed maakbare lekkere recepten. Zeker voor lunchgerechten en voor- en nagerechten is dit een aanwinst voor je keuken.

Recensie: Huisgemaakt – La Place

La Place Huisgemaakt

1  2  3  4  5

In Huisgemaakt vind je meer dan 150 van de allerlekkerste gerechten die worden geserveerd in La Place. Het zijn simpele en makkelijk te maken recepten voor elk moment van de dag. Eet eens een sandwich met kruidenkaas, beenham en ei als ontbijt. Eet een quinoa-cranberrysalade als lunch, of een onweerstaanbare pompoensoep als avondeten. Daarnaast staan in Huisgemaakt talloze
    basisrecepten voor brood-, pizza- en taartdeeg, sauzen, verse sappen en smoothies, plus handige trucs en tips over welke keukenspullen het beste zijn en waar je op moet letten als je boodschappen doet. Duik de keuken in met passende seizoensproducten en zet in een oogwenk lekkere en gezonde gerechten op tafel.