Recensie: Juliette of het geluk van boeken RECENSIE

Recensie: Juliette of het geluk van boeken – Christine Féret-Fleury

Juliette is een jonge en dromerige Parisienne. Haar leven is saai en voorspelbaar, ze komt alleen in haar eigen, veilige omgeving. Boeken zijn haar uitlaatklep. De metrorit naar haar werk gebruikt ze om te lezen, maar nog vaker om andere lezende mensen te observeren. Hoe ze verdiept kunnen zijn in een boek, een verhaal. Het oude vrouwtje dat langzaam bladert in een kookboek; een oude man die altijd verdiept lijkt in een insectenencyclopedie.  Een vrouw die altijd precies op pagina 247 van haar roman in huilen uitbarst. Juliette is gefascineerd door wat boeken met mensen kunnen doen.

In een opwelling besluit ze op een dag twee haltes eerder uit te stappen. Dit is haar eerste stap buiten haar veilige route en omgeving. Die dag ontmoet ze Soliman, een vereenzaamde man die zich omringt met boeken. Hij is ervan overtuigd dat verhalen levens kunnen veranderen. Door hem wordt Juliette een professionele bookcrosser, die boeken brengt bij mensen die ze goed kunnen gebruiken.

Het verhaal gaat helaas nergens echt de diepte in, zowel Juliette als de nevenpersonages worden niet diep genoeg uitgewerkt, een gemiste kans! Juliette of het geluk van boeken lijkt volgens de achterflap te gaan over Juliette die professioneel bookcrosser wordt en zo boeken brengt bij mensen die ze goed kunnen gebruiken. Helaas wordt dit gedeelte helemaal niet uitgebreid beschreven, dit is zelfs zo’n beetje het einde van het boek, terwijl dit nu net het originele gedeelte zou moeten zijn waar het hele boek over gaat. Helaas gaat het boek over haar ontmoeting met Soliman, zijn dochter, zijn vrouw, en één van zijn bookcrossers. Zoals gezegd blijven deze personages en de relaties tussen hen veel te vaag, waardoor je af en toe de draad kwijt raakt.

De poëtische schrijfstijl, met vrije lange zinnen, is even wennen. Als je eenmaal in het verhaal zit, vallen deze niet meer zo op, maar ze definiëren wel duidelijk de lieflijke, filosofische schrijfstijl van Christine Féret-Fleury.

Juliette of het geluk van boeken is een prachtig, hardcover boek waaraan duidelijk te zien is dat het over boeken gaat. Een mooi, handzaam exemplaar voor de echte boekenliefhebber, mooi om je boekenkast op te fleuren. De inhoud is prima voor de dikte van het boek, maar verwacht er niet teveel diepgang in. De filosofie over de wereld van boeken, wat boeken voor iemand kunnen betekenen, en hoe personen echt liefde voor boeken kunnen hebben, is een mooi gegeven, dat maakt dit boek toch de moeite waard. De waarde van het boek zit er vooral in dat je weer na gaat denken over waarom je zelf zo graag leest en van boeken houdt. Vooral om dit laatste krijgt Juliette of het geluk van boeken van mij toch 3 hartjes.

Juliette of het geluk van boeken

1  2  3  4  5

Het leven van Juliette, een jonge en dromerige Parisienne, is saai en voorspelbaar. Haar uitlaatklep: boeken. Elke dag op weg naar haar werk gebruikt ze haar tijd in de metro om te lezen. Soms observeert ze de mensen om zich heen, die net als zij in verhalen verdiept zijn. Het oude vrouwtje dat langzaam bladert. De man met de insectenencyclopedie. Een vrouw die altijd precies op pagina 247 in huilen uitbarst. Het fascineert Juliette wat boeken met mensen doen.

In een opwelling besluit ze op een dag twee haltes eerder uit te stappen. Daar ontmoet ze Soliman, een vereenzaamde man die zich omringt met boeken. Hij is ervan overtuigd dat verhalen levens kunnen veranderen... als ze maar bij de juiste persoon terechtkomen. Door hem wordt Juliette een professionele bookcrosser, iemand die boeken brengt bij mensen die ze goed kunnen gebruiken. En zo begint de missie die niet alleen het leven van Juliette, maar ook dat van vele anderen kleur zal geven.