Recensie: Dromenvanger RECENSIE

Recensie: Dromenvanger – Kaat de Kock

De zeventienjarige Floor gaat met haar ouders op vakantie naar Amerika. Haar ouders zijn geen levendige mensen, dus gaat Floor zich vervelen wanneer zij voor de zoveelste avond een boek openslaat. Totdat ze op een gegeven moment de knappe Josh tegenkomt. Hij is een plaatselijke bewoner van het stadje waar ze zich op dat moment bevinden, en samen maken ze een paar intense dagen mee. Eenmaal terug in België mist Floor hem ontzettend, desondanks ze contact houden. Wanneer Matthias, een huisgenoot van een bekende van Floor, vertelt dat hij een roadtrip gaat maken in Amerika waarbij hij Floor meevraagt, besluit ze mee te gaan.

Dromenvanger begint wanneer Floor en haar gezin in Amerika zijn. Dit klinkt erg tof, maar helaas is Floor een personage aan wie je je zal gaan ergeren. Tijdens de reis met haar ouders merk je al dat ze eigenlijk niet zo leuk is. Zo gaat ze vaak tegen haar ouders in, en weet ze de sfeer soms goed te verpesten. Laten we zeggen dat ze voor haar ouders niet zo’n leuk reisgezelschap is. Ze is enig kind, en zoals ze zelf al zegt (en ik citeer) heeft ze niemand om tegen te zeuren wanneer ze zich verveelt. Het zit natuurlijk in de aard van een puber om tegen zijn of haar ouders te zeuren, maar ik vond Floor eerder ondankbaar. Wees blij dat je mee mag! Wanneer ze Josh tegenkomt, is ze ook in een klap verliefd. Deze vakantieliefde, die slechts een paar dagen duurt, voelt geforceerd aan. Als lezer voel je totaal geen emotie bij de relatie tussen haar en Josh.

Wanneer ze weer is teruggekeerd in België, wordt ze door een veel te lieve jongen meegevraagd op roadtrip door Amerika. Ook gedurende deze reis komt Floor verwend en ondankbaar over. Het voelt alsof ze deze veel te lieve jongen, Matthias, gebruikt om dichter bij Josh te komen. Ze geniet helemaal niet van de tijd die ze met Matthias doorbrengt. Ze slaat volledig door het dolle heen als Matthias voorstelt een dag later naar Josh te gaan, omdat ze dan samen een dagje naar de Grand Canyon kunnen gaan. Matthias lijkt op dit moment nog een personage waar je graag over zal lezen, maar ook daar komt verandering in. Hij is, om een onverklaarbare reden, helemaal into Floor. Wanneer hij haar complimenteert op haar optimisme, druipt ook zijn geloofwaardigheid ervan af.

In Dromenvanger volg je dus geen prettige personages. Echter is het ook niet zo dat het verhaal zelf steengoed is. Gedurende het hele boek krijg je als lezer het gevoel wat er gaat gebeuren, wat Dromenvanger onwijs voorspelbaar maakt. Daarnaast wordt de vader van Floor op een gegeven moment ernstig ziek. Ik snap niet waarom Kaat de Kock dit element in dit boek toe heeft gevoegd, aangezien dit alleen maar bewijst wat een apart meisje Floor is. Ze weet dat haar vader nog maar een aantal maanden te leven heeft, en toch kiest ze er zelf voor om naar Amerika te vertrekken. Wellicht dat dit aan wil duiden hoe zelfstandig dit is, maar ze neemt ook niet eens de moeite om het met haar ouders te bespreken. Nee, ze moet en zou Josh zien, een jongen waarmee ze net een aantal dagen door heeft gemaakt.

Het is jammer dat dit boek zo slecht uitpakt. Het idee zelf is namelijk tof, een vakantie naar Amerika waar je de liefde van je leven ontmoet, maar door de oppervlakkige personages en het voorspelbare verhaal zal het boek toch tegenvallen.

Recensie: Dromenvanger – Kaat de Kock

Dromenvanger

1  2  3  4  5

Een meeslepende young adult over vakantieliefdes en vakantiereizen, en over échte liefdes en échte reizen.
    Op vakantie in Amerika leert Floor de knappe en lieve Josh kennen, en ze vallen meteen voor elkaar. Eenmaal thuis wil Floor hem uit haar hoofd zetten, maar ze blijven chatten en mailen. Dan ontmoet ze Matthias, die een reispartner zoekt voor een roadtrip door de VS. Floor twijfelt, maar als ze de ziekte van haar vader niet aankan, besluit ze naar Josh te vluchten. Het begin van een reis die heel anders eindigt dan verwacht.