Recensie: Zwartkunst RECENSIE

Recensie: Zwartkunst – Claudia Gray

Nadia heeft ervoor gekozen om de Ene Beneden te dienen, in de hoop haar stadje te kunnen redden. Hierdoor werkt ze veel samen met de meest boosaardige heks alle tijde, Elizabeth. Het doel van Elizabeth is om de Ene Beneden naar onze wereld te halen, zodat hij het machtigste wezen ter wereld wordt. Alleen staat voor Elizabeth Mateo, het vriendje van Nadia, enorm in de weg. Steeds meer en meer zorgt Elizabeth ervoor dat Nadia en haar vrienden en familie uit elkaar worden gedreven, zodat ze volledige toewijding kan bieden aan de Ene Beneden. Zal het Nadia hierdoor alsnog lukken om de Ene Beneden te verslaan?

Zwartkunst is het derde en laatste deel in de Spellcaster-serie van Claudia Gray. Dit boek gaat direct verder waar het andere geëindigd is. Als je niet meer precies weet wat er in het vorige deel is voorgevallen, is dat geen probleem. In de eerste aantal pagina’s wordt tussen neus en lippen door beschreven in welke situatie Nadia en haar vriendin zich bevinden, en welke andere belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden in het vorige deel van deze serie. Het is erg prettig dat Claudia Gray ervoor gekozen heeft om de lezer op de hoogte te stellen van de eerdere gebeurtenissen. Het kan namelijk zo zijn dat er wat leestijd tussen de twee delen zit, waardoor de lezer niet precies meer weet wat er ook alweer gebeurde.

In dit deel probeert Nadia er alles aan te doen om de Ene Beneden niet Captive’s Sound te laten betreden. Dit doet ze door undercover voor hem te werken. Hierdoor probeert ze achter zijn geheimen – en nog belangrijker – achter zijn zwakke plek te komen. Gedurende de lessen die ze krijgt van Elizabeth, blijven haar krachten groeien en groeien. Het was wel merkwaardig om te zien dat Elizabeth zoveel vertrouwen heeft in Nadia. Elizabeth zal wel vermoed hebben dat Nadia een dubbele agenda heeft, toch besluit ze haar sterker te maken. Dit doet ze waarschijnlijk omdat ze ervan overtuigd is dat zij en de Ene Beneden onverslaanbaar zijn, maar toch. Als lezer krijg je het gevoel dat Elizabeth haar iets te makkelijk vertrouwd.

Wat erg prettig is aan dit deel, is dat Verlaine nog meer haar eigen verhaal krijgt. Ze krijgt nog een grotere rol in dit boek ten opzichte van het vorige deel van deze serie. Verlaine is ook zeker een vermakelijk personage; helaas dat door Elizabeth’s toverkunst niemand haar ziet staan. Mateo neemt daarbij ook belangrijke beslissingen in dit boek wat zijn karakter belangrijker maakt in dit verhaal. Nadia is en blijft natuurlijk het hoofdpersonage, en ze is een zeer fijn personage om over te lezen. Ze maakt vrijwel geen foute beslissingen, en als ze die maakte kwam het uit een goed hart. Qua personages zit dit boek, en deze hele serie, dus zeker wel goed!

Dit laatste deel van de serie had een spetterend slotstuk moeten zijn. Echter was dat helaas niet helemaal het geval. Zwartkunst is nog steeds een zeer leuk boek om te lezen, echter zou je als lezer een meer actie en sensatie verwachten. Het is niet zo dat dat in Zwartkunst niet het geval was, maar het voelde een beetje middelmatig aan. Hierdoor denk ik dat vooral lezers tussen de 13 en 15 jaar zullen genieten van deze serie. Echter zullen de lezers die de eerdere serie van Claudia Gray hebben gelezen – Duizend stukjes van jou – wat teleurgesteld kunnen zijn. Zwartkunst zal je wel vermaken; echter zou je bij een slotstuk wel wat meer verwachten.

Zwartkunst is een fijn laatste deel van de serie, maar het zal je niet omver doen blazen. Deze serie is zeker aan te raden voor jongeren tussen de 13 en 15 jaar!

Recensie: Zwartkunst – Claudia Gray

Spellcaster 3 - Zwartkunst

1  2  3  4  5

Nadia heeft al heel wat gevaren afgewend. Haar magie neemt toe, maar ze is nog steeds een beginneling op het gebied van de toverkunst. In een laatste poging om Captive's Sound te redden, doet ze alsof ze kiest voor de duistere macht die hen bedreigt en begeeft ze zich op het gevaarlijke pad van de zwarte magie.

Daardoor is ze afgesneden van de hulp van haar vrienden. Ze mist vooral de steun van Mateo, waardoor ze zich kwetsbaarder voelt dan ooit en op een vreemde manier wordt aangetrokken tot de duisternis. Ondertussen zit haar gezworen vijand Elizabeth ook niet stil. Ze blijkt tot nog meer in staat dan Nadia had gedacht en brengt het kwaad steeds dichterbij.

De strijd barst los, verrassende verbonden worden gesloten en ware liefde wordt op de proef gesteld in het spannende slot van de Spellcaster-serie.