Recensie: Seks en leugens RECENSIE

Recensie: Seks en leugens - Leïla Slimani

Seks en leugens draait om de taboesfeer rondom seksualiteit in Islamitische landen. Dit boek bevat verhalen van vrouwen in Marokko over hun seksleven. Slimani sprak met deze vrouwen en verbond de verhalen tot één boek. De verhalen bevatten uiteenlopende onderwerpen, zoals homoseksualiteit, het herstellen van maagdenvliezen, het contact zoeken buiten het huwelijk en seks als een obsessie. De manier waarop men naar de buitenwereld praat over seks is een leugen.

De Frans-Marokkaanse Leïla Slimani schreef al eerder boeken over deze onderwerpen, zoals haar debuut In de tuin van het beest. Hierop kreeg ze veel reacties van Islamitische vrouwen en vanuit daar besloot ze de vrouwen op te zoeken om hun verhaal te laten doen. Haar boeken bereiken het nieuws door het lef waarmee ze seksualiteit in deze cultuur kritisch bekijkt en weergeeft zoals het écht is en niet zoals het gezien dient te worden.

Het boek is een non-fictie. De verwachting van het boek was een openbarend boek met onbekende details over de Islamitische cultuur. Een soort taboedoorbrekend verhaal, iets wat maakt dat we anders naar de wereld om ons heen kijken. Helaas viel dat enorm tegen.

Vooraf gezegd: het is goed dat dit boek er is. Het is goed om te kijken naar de haken en ogen van een cultuur en om naar buiten te brengen wat niet door de beugel kan. De verhalen die in dit boek besproken worden, zijn stuk voor stuk erg genoeg en ik zou willen dat niemand in deze situaties terecht kwam. De verhalen waren alleen niet zo ‘nieuw’ en ‘baanbrekend’ als vooraf wel deed lijken. Zelfs voor iemand die zich niet veel verdiept in het thema seksualiteit in de Islamitische cultuur, waren deze verhalen niet onbekend.

Daarbij zijn de verhalen wat afstandelijk geschreven. Ze gaan snel (wat ook wel nodig is met zo’n dun boekje) en er is geen tijd om een band te krijgen met de verteller. Slimani voegt na elk verhaal een deel van haar eigen opvattingen en expertise toe, maar dat is soms lastig te volgen en komt te snel. Het verhaal van de verteller is nog niet afgerond als Slimani verder gaat met haar interpretatie. De aandacht meer op de vertellers richten had Seks en leugens een stuk beter gedaan.

De verhalen zijn wel interessant, maar ze zorgen niet voor een boeiend verloop. Zowel het verschil tussen de verhalen en de toevoeging als het verschil tussen de verhalen zelf is zo groot, dat het echt voelt als van de hak op de tak springen. Het is beter om dit boek lezen voor het slapen gaan of tijdens de lunchpauze, één verhaal per keer.

Seks en leugens maakte minder indruk dan gedacht. De verhalen zijn al redelijk bekend en de manier van (bij)vertellen is niet de juiste geweest voor dit boek. Misschien is het verstandig om eerst In de tuin van het beest te lezen, het boek waar veel ophef over was. Seks en leugens is wat dat betreft gewoon een beetje te veel van het goede na Slimani’s debuut. Met meer baanbrekende verhalen en meer tijd voor de verteller, had dit boek het misschien beter gedaan.

Seks en leugens

1  2  3  4  5

Na de publicatie van haar controversiële debuutroman In de tuin van het beest ontving de Frans-Marokkaanse Leïla Slimani veel reacties van Islamitische vrouwen. Ze besloot naar Marokko te gaan om met vrouwen in verschillende
    steden en dorpen te praten over seksualiteit. Over hoe het is binnen een cultuur te leven waar je als vrouw of maagd of vrouw-van bent. Buiten het huwelijk mag niets, maar stiekem gebeurt er van alles. Er wordt veel geld verdiend in de prostitutie en met het herstellen van maagdenvliezen. Pornografie is populair maar de seksualiteit van vrouwen wordt ontkend en homoseksualiteit is een zonde. Dit boek laat zien hoe verscheurd een samenleving is waar seks tot leugen wordt gemaakt.