Recensie: Jouw leven en het mijne RECENSIE

Recensie: Jouw Leven en het Mijne – Majgull Axelsson

In de roman Jouw Leven en het Mijne door de Zweedse schrijfster en journaliste Majgull Axelsson vertelt de 70-jarige Märit over haar leven en over het schuldgevoel waar ze al meer dan 50 jaar onder gebukt gaat en waar ze nooit over heeft kunnen en durven praten. Het verhaal bestaat uit vijf delen en werkt toe naar een dramatische climax in het derde en het vierde deel.

De roman begint met Märit die met de trein onderweg is naar haar broer en schoonzus om daar haar 70e verjaardag te vieren, maar besluit om tussentijds uit te stappen in Lund. Ze heeft hier toen ze jong was een tijdje gestudeerd, maar stopte vrij abrupt met haar studie en is sindsdien niet meer terug geweest. Ook is het de plaats waar haar ‘kleine grote broer’ Lars begraven ligt. Lars mag dan overleden zijn, hij speelt een belangrijke rol in Märits leven en in de roman. Gekke Lars. Manke Lasse. Het Monster. Lars was verstandelijk gehandicapt, en het is schokkend om te lezen over de manier waarop kinderen zoals Lars in de jaren ’60 werden behandeld.

Axelsson laat in het begin vrij weinig los over de reden waarom Märit zich zo schuldig voelt en waarom ze het zo moeilijk vindt om weer terug te zijn in Lund, maar langzaam maar zeker krijg je als lezer een beeld van de traumatische gebeurtenissen die Märit al ruim 50 jaar achtervolgen. Het is voor de lezer echter wel moeilijk om in te schatten of het beeld dat Märit schept over haar broer en over haar familie wel objectief is. Dit komt vooral door ‘de Ander’, de kritische stem in Märits hoofd die fungeert als haar geweten. Want, wie spreekt nou eigenlijk de waarheid? De Ander stelt regelmatig kritische vragen, en hoewel Märit heel hard probeert om de Ander weg te duwen of de mond te snoeren, kun je als lezer niet om deze vragen heen en begin je toch een beetje te twijfelen aan Märits verhaal.

Jouw Leven en het Mijne is een spannende roman. Axelsson weet op ingenieuze wijze de spanning vast te houden door steeds kleine beetjes informatie prijs te geven. Ook de stem van de Ander is een bijzondere en slimme manier om de spanning op te voeren en de aandacht van de lezer vast te houden. Bovendien laat de roman je nadenken over hoe we in onze samenleving omgaan met individuen zoals Märits ‘kleine grote broer’, individuen die niet netjes binnen de kaders vallen.

Al met al is Jouw Leven en het Mijne een spannende en lichtelijk verontrustende roman die je niet makkelijk van je af kan schudden, een beetje zoals Märit de stem van de Ander niet kan negeren.

Jouw leven en het mijne

1  2  3  4  5

Märit is onderweg om haar zeventigste verjaardag te vieren, wanneer ze voelt dat ze uit de trein moet stappen in haar oude studentenstad Lund. In de jaren zestig zette ze hier als studente medicijnen de eerste, hoopvolle stappen op weg naar een onbezorgde toekomst. Haar verstandelijk gehandicapte broer Lars zat er opgesloten in een instelling waar wetenschappelijke experimenten op de patiënten werden uitgevoerd.

Pas nu, meer dan een halve eeuw later, durft Märit eindelijk de confrontatie aan te gaan met de trauma's uit haar jeugd en kan ze haar schuldgevoel verwerken over de vroege dood van haar broer, die ook haar eigen leven getekend heeft.