Recensie: De kracht van transcedente meditatie RECENSIE

Recensie: De kracht van transcendente meditatie– Bob Roth

In De kracht van transcendente meditatie geeft Bob Roth weer hoe je met een eenvoudige techniek met behulp van een mantra je lichaam en geest kunt opladen. Als jonge scepticus leerde Roth deze techniek van de grondlegger van de Transcendente meditatie, Maharishi Mahesh Yogi. De kracht van transcendente meditatie legt stapsgewijs uit hoe iedereen kan profiteren van deze meditatievorm. Bob Roth, auteur en medeoprichter van de David Lynch foundation begeleidt regelmatig meditaties in bijvoorbeeld ziekenhuizen en gevangenissen.

Al met twee meditaties per dag van twintig minuten per keer kan je leven gunstig beïnvloed worden, aldus de auteur die al meer dan 45 jaar les geeft in de transcendente meditatie. Anders dan bij reguliere meditaties draait het bij de Transcendente meditatie om het mediteren op een mantra, een betekenisloze klank. Meditatie en mindfulness zijn al een flinke tijd uit de stoffige zweefhoek. Diverse onderzoeken hebben reeds de voordelen aangetoond en heeft bijna iedereen wel eens een poging gedaan tot meditatie, dan wel een cursus mindfulness gevolgd. Op zich een prima ontwikkeling, waarvan de meeste mensen wel op de hoogte zijn. In De kracht van transcendente meditatie doet de auteur het echter voorkomen dat hij het wiel heeft uitgevonden en buit hij dit wiel ook nog eens enorm uit. Pagina na pagina omschrijft hij de vele voordelen van transcendente meditatie, zijn aanvankelijke scepsis en de vele beroemdheden die hij in zijn carrière heeft ontmoet, dan wel verder heeft geholpen. De methode, die volgens de auteur bijzonder simpel is, raakt in al dit wollige geweld volledig ondergesneeuwd. Feitelijk wordt er alleen een beschrijving gegeven van alle bijzonder gunstige effecten en de vier introductiedagen die elke nieuwe beoefenaar dient te ondergaan. Daarbij komt dat alleen het boek niet voldoende is om direct aan de slag te gaan. Er kan pas gestart worden met deze vorm van meditatie wanneer men eerst een persoonlijke mantra, toegekend op basis van leeftijd en geslacht, aanschaft, tegen (flinke) kosten. Daarbij lijkt de transcendente meditatiepraktijk toch wel wat sektarische eigenschappen in zich te verenigen.

Samengevat is De kracht van transcendente meditatie hiermee helaas een enorm vervelend boek, dat een op zich boeiend onderwerp behandelt maar zich laat lezen als een grote reclamefolder. Daarbij is een belangrijke tegenvaller dat het boek alleen onvoldoende is om in 20 minuten ontstrest te raken. Men dient eerst nog de persoonlijke mantra aan te schaffen, waardoor de lezer teleurgesteld en bekocht achterblijft. Al met al een boek om zeker in de boekenwinkel te laten liggen.

De kracht van transcendente meditatie

Bob Roth

8 mei 2018

ISBN 9789021565361
    Uitgever Kosmos
    207 pagina's

Kosmos

Non-fictie

1  2  3  4  5

In "De kracht van Transcendente Meditatie' legt Bob Roth in heldere stappen uit hoe iedereen kan profiteren van Transcendente Meditatie. Anders dan bij andere meditatievormen wordt bij deze vorm van meditatie geen gebruik gemaakt van concentratie, beheersing van de geest, contemplatie of observatie van gedachten. De kracht van Transcendente Meditatie zit hem in mantra's.
    TM helpt jou je geest en lichaam op te laden. Als jonge man leerde Bob Roth de kunst van Transcendente Meditatie van niemand minder dan de grondlegger, Maharishi Mahesh Yogi. Bob Roth is een ware kenner van Transcendente Meditatie en een gerespecteerde leraar in de techniek.
    Vele mensen zijn al fan, waaronder grote namen als Oprah Winfrey, Cameron Diaz en Lena Dunham.
    "Het was het gemakkelijkste wat ik ooit geleerd heb.'- Cameron Diaz
    "Ik voel me duizend procent beter als ik het doe. Meditatie-Bob: hij heeft het!' – Oprah Winfrey