Recensie: Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantie RECENSIE

Recensie: Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantie – Lisa Boersen

Timo heeft geen gewone oppas. Nee, hij heeft Yushi, een heuse oppasninja! Yushi komt uit Ishimoko, een eiland vlakbij Japan. Niemand mag weten dat Yushi een echte ninja is. De oma van Timo past normaal op, als zijn moeder aan het werk is, maar oma heeft haar knie gebroken. In dit deel, Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantie, geschreven door Lisa Boersen, gaan Timo en Yushi kamperen in de duinen. Yushi vindt het maar een raar fenomeen, dat kamperen, maar als echte ninja moet je alles uitproberen! Yushi neemt op de camping zelfs de rol van camping-ninja op zich, als blijkt dat de mascotte van de camping is weggelopen. Dit levert mooie nieuwe woorden op, zoals rookbomverstoppertje.

Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantie is geschreven voor kinderen vanaf acht jaar. Het is echt een leuk verhaal voor jonge lezers, maar Boersen heeft het zo geschreven dat het ook een leuk boek is om voor te lezen en mee te lezen. Het verhaal leest soepel en vlot en zit vol humor en grappige situaties, ook voor volwassenen. De hoofdstukken zijn niet al te lang, wat het boek ook voor echt beginnende lezers toegankelijk maakt. Het is leuk voor jongens én voor meisjes. Daarnaast zijn er mooie wijsheden vervlochten in het verhaal: ‘Wachten is een waardevolle bezigheid. Van wachten waaieren jouw gedachten uit.’ Ook leren we van Yushi wat ‘makushi’ betekent en dat als iedereen makushi is, de meeste mensen blij zullen zijn.

Het boek heeft een vrolijk omslag en ieder hoofdstuk bevat minimaal één illustratie van Edward Rhemrev. Soms een wat kleinere illustratie, maar heel geregeld een paginagrote afbeelding. Het zijn leuke illustraties, die goed bij het verhaal passen en de meeste kinderen zullen aanspreken. Het boek eindigt bijzonder origineel met een getekend fotoalbum!

Timo en de Oppasninja gaan nog even op vakantie is het derde deel uit de serie over Timo en Yushi. Het boek begint met een kort hoofdstuk waarin wordt uitgelegd hoe het ook al weer zat en vooral wie Yushi precies is. Hierdoor is het goed mogelijk het derde deel te lezen, maar het boek is zo leuk, dat je de eerste twee delen ook graag zult willen lezen. Als een echte oppasninja dan niet mogelijk is, is deze serie boeken een mooi alternatief! Hopelijk komen er nog meer delen.

Timo en de oppasninja 3 - Timo en de oppasninja gaan nog even op vakantie

1  2  3  4  5

Yushi is geen gewone oppas... Hij is een oppasninja! In dit derde deel in de serie gaan Timo en Yushi kamperen in de duinen. Een grappig, spannend en avontuurlijk verhaal: een aanrader voor de beginnende lezer, maar ook leuk om voor te lezen.

Vakantie
    Voordat het einde van de schoolvakantie nadert, gaan Timo en oppasninja Yushi op vakantie naar een camping in de duinen. Eigenlijk vindt Yushi kamperen maar raar, maar als oppasninja moet hij alles onderzocht hebben. Zon, zee, strand en ninja-actie - hét ultieme zomervakantieboek.