Recensie: De keukenprins van Mocano 4 – De grote ontsnapping RECENSIE

Recensie: De keukenprins van Mocano 4 – De grote ontsnapping – Mathilda Mastberg

De grote ontsnapping is het vierde deel in de serie De keukenprins van Mocano, geschreven door Mathilda Mastberg en geïllustreerd door Georgien Overwater, en hopelijk niet het laatste deel. Het boek schurkt tegen een graphic novel aan, maar is het eigenlijk net niet. De tekst is nog net wat belangrijker dan de illustraties, maar het scheelt niet veel. De illustraties voegen echt nog heel veel toe aan de tekst en brengen er nog meer humor in. Overwater beperkt zich niet tot beeld, maar gebruikt ook woorden en met de verschillende lettertypes geeft ze goed de sfeer weer.

Aan het begin van De grote ontsnapping stelt Max, de hoofdpersoon, zichzelf voor. Hij woont bij zijn tante Kokkie, die kokkin is in de keuken van de gevangenis, in een voorraadkamer van de gevangenis. Door de korte introductie is het prima mogelijk dit boek te lezen, zonder dat je de voorgaande drie delen kent. Het verhaal nodigt echter wel uit om de andere delen ook te gaan lezen.

Leuk is dat Max bij het voorstellen aangeeft dat hij al zijn avonturen vertelt aan Mathilda, die ze vervolgens verwerkt in een boek. Hiermee is de toon al behoorlijk gezet. De grote ontsnapping is een verhaal vol avontuur, snelheid en spanning. In het eerste hoofdstuk breekt Kokkie haar been en belandt in het ziekenhuis. Chef Bambino komt haar vervangen, maar moet niets van kinderen weten. Hij belt met de directrice van Het Instituut, Gronda Gribbel, en die komt om Max op te halen en in Het Instituut te plaatsen. Dit is een soort weeshuis annex school voor kinderen zonder ouders. Overigens blijk je dat ‘zonder ouders’ met een korreltje zout te moeten nemen, het gaat de directrice er om dat er zoveel mogelijk kinderen zijn, zodat zij zoveel mogelijk geld van de overheid krijgt. In Het Instituut sluit Max vriendschap met El Sid. En … er gebeurt gewoon heel veel in dit verhaal, te veel om kort te beschrijven.

Het verhaal is met heel veel humor geschreven én geïllustreerd, waardoor alle vervelende volwassenen in het verhaal er nogal bekaaid afkomen. Dat is terecht en geruststellend, zeker voor jonge kinderen.

De grote ontsnapping is een boek dat jonge kinderen en beginnende lezers van een jaar of 7, 8 zelf kunnen lezen. De korte hoofdstukken en de vele illustraties maken het aantrekkelijk. Maar het boek is ook heel geschikt om samen met je kind te lezen. In De grote ontsnapping zijn heel subtiel actuele thema’s verwerkt, zoals vluchtelingen en bureaucratie. Het valt niet op, maar er zitten ongemerkt veel aanknopingspunten in het verhaal om met kinderen over in gesprek te gaan.

De keukenprins van Mocano is een serie met de potentie heel uitgebreid te worden. De setting en de hoofdpersonen maken het mogelijk veel verschillende leuke avonturen te beleven. Het feit dat Max prins is, dat zijn vader de prins van Mocano is en zijn moeder ontdekkingsreiziger, maakt heel nieuwsgierig naar zowel de voorgaande als de volgende delen. De grote ontsnapping is echt een aanrader en leuk voor jongens en voor meisjes!

Recensie: De keukenprins van Mocano 4 – De grote ontsnapping – Mathilda Mastberg

De keukenprins van Mocano 4 - De keukenprins van Mocano IV - De grote ontsnapping

1  2  3  4  5