Recensie: Three Dark Crowns 1 - Koninginnen RECENSIE

Recensie: Koninginnen – Kendare Blake

Het boek Koninginnen van Kendare Blake is het eerste boek van een nieuwe serie. Op het eiland Fennbirn wordt elke generatie een drieling geboren. Drie koninginnen die na hun geboorte van elkaar gescheiden worden. Elke koningin heeft een andere kracht. Mirabella kan vlammen doen oplaaien en hevige stormen ontketenen. Katherine kan elk vergif innemen zonder er ziek van te worden en Arsinoe kan de mooiste bloemen laten bloeien en dieren temmen. Er kan maar één koningin gekroond worden. Daarom begint in de nacht van hun zestiende verjaardag het gevecht op leven en dood waarvan slechts een koningin het kan overleven…

Dit boek heeft een geweldig en origineel plot, die ook nog eens erg goed uitgewerkt is. In het boek leren we elke koningin kennen, het boek is namelijk vanuit het perspectief van alle drie de koninginnen geschreven. Hierdoor raak je verbonden met elk hoofdpersonage. Dit is meteen erg bijzonder en als lezer zit je dan ook vol spanning te lezen, omdat je weet dat maar één koningin kan overleven, maar wie? Doordat het boek vanuit alle drie de koninginnen is geschreven kan dit soms ook wat lastig zijn. Elke koningin heeft andere vrienden en een andere hofhouding om zich heen. Hierdoor krijg je in een keer erg veel karakters voorgeschoteld. In het begin is het even uitzoeken wie wie ook alweer precies is, maar na een aantal hoofdstukken heb je dit al snel door.

Kendare Blake heeft daarnaast ook een erg fijne schrijfstijl. Het boek leest erg gemakkelijk door. Het begin is ietwat traag omdat hierin elke koningin wordt voorgesteld aan de lezer en de wereld nog opgebouwd moet worden, maar vanaf de helft van het boek barst het verhaal echt los en kan je Koninginnen niet meer wegleggen. De wereld die de auteur gecreëerd heeft is erg levendig en als lezer kan je de wereld echt voor je zien. Al snel weet je precies hoe de gifmengers, de elementalisten en de naturalisten leven. Het is bijna alsof je de wereld zelf kent en dat is erg goed gedaan. Een leuk extraatje is dat voorin het boek een kaart getekend is van Fennbirn, wanneer er een plaatsnaam genoemd wordt in het boek kan je dus zelf terugzoeken waar deze plaats zich bevind. Dit geeft net een extra dimensie aan het boek. Het is net alsof Fennbirn echt bestaat.

Als ik een minpuntje mag noemen dan is dat dat er nog een andere groep mensen met een kracht is, namelijk de mensen met de oorlogsgave. Deze gave wordt een aantal keer benoemd, maar nergens toegelicht. Wat deze mensen precies kunnen en wat hun gave is blijft een raadsel. Persoonlijk had dit van mij iets meer toegelicht mogen worden, maar aangezien dit het eerste deel uit een serie is, zou het zomaar kunnen dat dit later nog aan bod zal komen.

Koninginnen is een geweldig eerste deel van een nieuwe serie. Het boek heeft alle elementen die het nodig heeft: actie, spanning, romantiek, driedimensionale karakters en een goede worldbuilding. Daarnaast eindigt het boek met een gigantische cliffhanger waar je u tegen zegt, waardoor je snakt naar het tweede boek uit deze serie. Koninginnen krijgt van mij 4 hartjes.

Recensie: Koninginnen – Kendare Blake

Three Dark Crowns 1 - Koninginnen

1  2  3  4  5

Drie zusjes
    Eén troon...

Op het eiland Fennbirn wordt elke generatie een drieling geboren - drie koninginnen, alle drie erfgenaam van de troon en alle drie in het bezit van een bijzondere kracht.

Mirabella kan met een knip van haar vingers vlammen doen oplaaien en hevige stormen ontketenen. Katherine kan zonder blikken of blozen het dodelijkste gif doorslikken zonder ziek te worden, en Arsinoe, zo gaat het gerucht, kan de mooiste bloemen laten bloeien en wilde leeuwen temmen met één enkele blik.

Maar aangezien er maar één van hen gekroond kan worden, moeten de zussen de strijd met elkaar aangaan. Op de nacht van hun zestiende verjaardag, begint het gevecht. En dat is niet zomaar een spelletje, maar een gevecht op leven en dood...