Recensie: Mollie en Seb het geld onder de vloer RECENSIE

Recensie: Mollie en Seb Het geld onder de vloer – Cat Calcoen

Seb gaat door een spannende en vooral moeilijke periode. Zijn vader heeft hun verlaten voor een jongere vrouw, zijn moeder en hij moeten verhuizen omdat ze niet genoeg geld hebben om hun huis te kunnen betalen en op school lijkt hij een interessant doelwit te zijn voor pesters.

Als hij op een dag naar huis wandelt ziet hij een kattin met een blikje superkat zitten in een portaal van een woning. De kattin heet Mollie en lijkt haar gedachten met hem te kunnen delen. Nog verwonderd van deze bijna magische kat duikt Seb meteen in een avontuur met haar. Ze gaan op zoek naar een verstopte doos met geld die hun beide levens misschien wel voorgoed kan veranderen.

Het personage Seb is een doorsnee jongen die niet tot de populaire kinderen behoort. Hij is met zijn lange haren en verlegen houding de underdog van de klas en daardoor ook een gemakkelijk doelwit voor pesters. Buiten dat heeft hij het ook erg moeilijk met de scheiding van zijn ouders en af en toe ook met zijn geaardheid.

Zijn beste vriendin Bindu heeft het ook niet gemakkelijk. Haar moeder is overleden en haar vader heeft veel pijn waardoor hij niet kan werken. Omdat de behandelingen te duur zijn lijken vader en dochter vast te zitten in een vicieuze cirkel. Bindu zit ook vaak met zichzelf in de knoop omdat ze niet zo mager is als de meeste andere meisjes van haar leeftijd.

Beide personages hebben problemen die vaak voorkomen bij tieners, vele kinderen zullen daarom snel een band krijgen met de twee kinderen uit het verhaal. Schrijfster Cat Calcoen verbreekt vele taboes zonder het verhaal een zware lading te geven. Ze doet dit op een erg toegankelijke en subtiele manier en dit zorgt er voor dat je als lezer geniet van het verhaal en tegelijk mooie waardes mee krijgt.

Buiten dit alles bevat, Mollie en Seb: Het geld onder de vloer, ook nog een spannend avontuur waarin Bindu en Seb constant hun eigen grenzen moeten verleggen. Doorheen het verhaal en avontuur zie je ze hun echt groeien. Het avontuur op zich is ook erg spannend, zeker voor jonge lezers. Maar volwassenen kunnen ook genieten van dit wondermooie verhaal. Zelf had ik op momenten zelfs moeite met het boek weg te leggen, ik ben begonnen met lezen en stopte pas toen het verhaal uit was.

Mollie en Seb: Het geld onder de vloer is een verhaal dat bij bijna elke tiener aansluit maar vooral het perfecte verhaal is voor kattenliefhebbers en kinderen die houden van spannende avonturen.

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes. Maar eigenlijk wil ik het liefst van al het dubbele geven. Het is zo’n mooi, ontroerend en tegelijk toch ook spannend boek met personages die zonder twijfel je hart zullen veroveren. Schrijfster Cat Calcoen creëerde met Mollie en Seb: Het geld onder de vloer een prachtig kinderboek waar vele jonge lezers van gaan genieten.

Mollie en Seb - Het geld onder de vloer

1  2  3  4  5

Een grappig en spannend verhaal over vriendschap. Voor kattenvrienden (en gemene feeksen) vanaf 10 jaar.
    Als Seb de zwerfkat Mollie ontmoet, zijn ze meteen beste vrienden. Sterker nog: ze kunnen met elkaar praten. Seb hoort Mollies gedachten; zij begrijpt zijn woorden. Na de dood van haar baasje vluchtte Mollie uit haar woning, die inmiddels wordt bewoond door een akelige dame. Maar ergens in huis zou nog een pak met geld verstopt zijn! Seb en Mollie gaan de schat zoeken, ook al moeten ze daarvoor inbreken bij die gemene feeks.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan