Recensie: De gouden waterduivel RECENSIE

Recensie: De gouden waterduivel – Marc de Bel 4 hartjes.

In De gouden waterduivel, geschreven door Marc de Bel volg je het verhaal van Alexander die in eerste instantie niet kan toekomen aan de verwachtingen die zijn ouders van hem hebben. Als zijn oom plots voor de deur staat om mee te gaan naar het familiekasteel in Frankrijk, hoeft hij hier niet twee keer over na te denken. Samen met oom Trotter, zijn krokodil-vriendin Yam-Yam, tante Teljora en nichtjes Miete en Stien gaat Alexander naar Chateau Duberrie. De mythe van een waterduivel wordt onderzocht en een spannende en lange zoektocht naar de waterduivel zal volgen….

Wat erg boeiend is aan De gouden waterduivel is dat het verhaal door Marc de Bel is geschreven in tegenwoordige tijd. Hierdoor gaat het verhaal meer leven dan wanneer dit in verleden tijd geschreven is. Ook is De gouden waterduivel geschreven vanuit de ik-vorm door de hoofdpersoon. Hierdoor creëert Marc de Bel een band tussen de lezer en de hoofdpersoon. Ook is de tekst zeer gedetailleerd en waan je je als het ware in Chateau Duberrie. De hoofdstukken zijn verdeeld in korte stukken, waardoor het verhaal goed te lezen is met tussenpozen maar dit is zeker wel een boek wat uitnodigt om in één ruk uitgelezen te worden. Daarnaast bevat het boek enkele illustraties in grijswaarden. Deze geven een extra touch aan het verhaal en zorgt voor verduidelijking van de tekst. Enig nadeel is dat deze illustraties vaak vóór de tekst geplaatst zijn, waardoor de spanning wat afzwakt. De coverillustratie daarentegen geeft een spannende indruk van dit boek, een indruk die geheel terecht is. Sterker nog: Na een aantal hoofdstukken in het boek, speelt zich een deel van het verhaal precies zo af als op de coverillustratie te zien is. Nadeel van De gouden waterduivel is dat sommige delen van de tekst in het Frans geschreven zijn. Het verhaal speelt zich natuurlijk voor een groot deel af in Frankrijk, maar doordat dit niet altijd wordt gevolgd door een vertaling zorgt dit soms voor wat onduidelijkheid. Zeker de doelgroep waarvoor dit boek geschreven is zal hier wel wat problemen mee hebben.

Concluderend is De gouden waterduivel een spannend, stoer verhaal voor zowel jongens als meisjes. Naast de spanningsboog die steeds mooi wordt opgebouwd komen ook allerlei andere emoties aan bod, zoals: teleurstellingen, verdriet, angst en verliefdheid. Een mooi boek voor wat oudere kinderen!

Recensie: De gouden waterduivel – Marc de Bel

Trotter 4 - De gouden waterduivel

1  2  3  4  5

Alexander weet met zijn vreugde geen blijf wanneer niet alleen oom Trotter onaangekondigd op bezoek komt, maar 's nachts ook zijn goeie vriendin Yam-Yam zeer alive-and-kicking onder het raam van zijn kamer opduikt.

De volgende dag vertrekken de drie boezemvrienden, samen met tante Teljora en haar twee nichtjes, naar het familiekasteeltje in Frankrijk.

Daar zou naar verluidt nog altijd bij elke volle maan de waterduivel tevoorschijn komen. Volks bijgeloof, vindt Alexander. Of toch niet?

En welk gouden geheim heeft overoveropa Bulldog destijds in zijn graf meegenomen?