Recensie: Neverworld wake RECENSIE

Recensie: Neverworld wake – Marisha Pessl

In Neverworld Wake volgen we Beatrice, ook wel Bee. Ze heeft haar vrienden al een jaar niet meer gezien. Ze verhuisde met haar ouders nadat haar toenmalige vriendje Jim op een mysterieuze manier om het leven was gekomen, volgens de politie was het zelfmoord. Ook Jim behoorde tot de toen hechte vriendengroep. Ze wordt uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van haar ex-beste vriendin  samen met de andere uit de oude groep en Bee besluit om te gaan. Ze hoopt erachter te komen wat er nu precies is gebeurd met Jim op die ene noodlottige avond en misschien weten de andere wel meer. Ze merkt meteen dat de vrienden uit elkaar gegroeid zijn en ze geeft de hoop op dat ze ooit zal weten wat er nu precies gebeurd is.

Dan staat er de volgende ochtend een mysterieuze man voor de deur, de bewaker.
Het verhaal begint dan eigenlijk met deze spannende quote:
“Jullie zijn allemaal bijna dood. Ingeklemd tussen leven en dood. Jullie zijn gestrand in een lus van de tijd, met een begrensde ontwikkelingsmogelijkheid die een Neverworld Wake heet”.
Vanaf dat moment zit je in het verhaal en laat het je niet meer los. Je wil ontdekken wat de Neverwold Wake is, wat het inhoud. Wie spreekt de waarheid, wie niet, is het één grote illusie? Je weet eigenlijk niks meer zeker, het enige dat je weet is dat je dit boek uit wil lezen!

In Neverworld Wake lees je het verhaal vanuit het perspectief van Bee, dus je weet wat zij voelt en denkt. Daardoor kun je je goed inleven in haar en zit je vanaf het begin goed in het verhaal. Ze neemt je mee op onderzoek, stapje voor stapje ontdek je meer en meer. Je wil gewoon uitvogelen wat er nu precies aan de hand is. Door het verhaal heen krijg je verschillende flashbacks, zowel van Bee als van haar vrienden. Alle puzzelstukjes vallen op hun plek en aan het einde heb je een mooi compleet verhaal. Het verhaal is verdeeld in drie delen: Het leren kennen van de 5 hoofdpersonages, de zoektocht naar de waarheid rondom Jim zijn dood, en als laatste de ontknoping.

Bee is het heilige boontje van de groep. Het brave, lieve meisje die eigenlijk nooit iets verkeerd doet. Dat komt telkens heel erg naar voren in het verhaal, soms denk je wel: kom op meid, een beetje meer pit mag wel. Alle personages zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Elk van de vrienden heeft zijn goede en slechte eigenschappen, dat heeft de auteur Marisha Pessl ontzettend realistisch neergezet. Ze hebben allemaal geheimen, maar kunnen ze die verborgen houden voor elkaar of komen geheimen uiteindelijk altijd uit?

De schrijfstijl van Marisha Pessl is spannend, hier en daar misschien wat vaag, maar tegelijk echt enorm mysterieus. Ze heeft alles tot in de kleinste details beschreven. Het is misschien niet allemaal even geloofwaardig maar iedereen met een beetje fantasie, kan van dit verhaal echt wel iets maken. Zelfs als je het niet gelooft denk je aan het einde wat heeft ze dit toch eigenlijk ontzettend goed beschreven. Neverwold Wake leest enorm vlot weg, halverwege zakt het verhaal ietsje in, maar als je dan doorleest weet het verhaal je weer in zijn greep te nemen. Het is net alsof je jezelf ook in Neverworld Wake bevind.

Kortom, Neverworld Wake is een enorm mysterieus, vlot geschreven young adult verhaal, dat ook prima voor de oudere lezers geschikt is. Eenmaal begonnen in dit verhaal, neemt het je in zijn greep! Als je van de boeken Wij leugenaars en Wink, Poppy en Midnight genoten hebt, is dit boek zeker ook een aanrader.

Neverworld Wake

1  2  3  4  5

Beatrice heeft haar vrienden al een jaar niet meer gezien. Ooit waren ze een hechte groep en heel populair op school, tot de onverwachte dood van een van hen alles veranderde. Wanneer ze wordt uitgenodigd voor een besloten feestje met de oude groep besluit ze te gaan, in de hoop meer te weten te komen over de dood van Jim. Ze vermoedt dat de anderen meer weten dan ze beweren.

In de loop van de avond merkt ze dat alles zo is veranderd tussen hen, dat ze de hoop opgeeft nog ergens achter te kunnen komen. Ze denkt dat dit de laatste keer is dat ze hen ziet en dat ze nooit zal weten wat er met Jim gebeurd is.

Dan wordt het ochtend. Het stormt hard, en er klopt een mysterieuze man aan. Hij vertelt heel nonchalant iets wat niet waar kan zijn: de vijf vrienden zitten vast in de tijd, een probleem dat alleen kan worden opgelost als ze een gruwelijke beslissing nemen. Het is voor Beatrice de laatste kans om achter de waarheid te komen en haar enige kans om te kunnen overleven. En zo begint de Neverworld Wake.

• Alles wat beweegt - Susan Smit

• De terugkeer - Tina van Dijk

• Het Wilde Eiland 2: Vuurlicht - Karen Swan