Recensie: Complot RECENSIE

Recensie: Complot – Eva Burgers

In Complot maken we kennis met de achttienjarige Abby. Ze doet de opleiding tot politieagent en mag tot haar grote vreugde stage lopen bij de recherche. Een welkome afleiding van haar thuissituatie, want ze heeft nog niet zo lang geleden gehoord dat haar ouders gaan scheiden. Het blijkt namelijk dat haar moeder al maanden een andere vriend heeft. En tot overmaat van ramp doet haar vader opeens aan Tinder. Het wordt Abby even teveel en samen met haar beste vriendin Jane vertrekt ze voor een paar dagen naar Londen.

Lekker even eruit, denkt Jane. Maar al snel blijkt dat Abby een dubbele agenda heeft. Die heeft een hotel uitgezocht in de buurt van een verdachte waar de recherche onderzoek naar doet. En stagiaire Abby wil deze plek wel eens van dichtbij bekijken. Als Jane schoorvoetend toestemt in het plan van Abby, gaat het al snel allemaal mis. Abby is getuige van een moord en de daders komen achter de beide tieners aan. En dan komt het aan op vertrouwen en de juiste keuzes maken.

Complot is een jeugdthriller en is ook als zodanig geschreven. Vlot in de pen en een toegankelijke manier van vertellen. Toch komen sommige zaken ook erg ongeloofwaardig over. Want een stagiaire bij de politie die op eigen houtje in het buitenland op onderzoek uit gaat en daarmee wegkomt? Laten we hopen dat de stagiaires in de echte wereld dit uit hun hoofd laten. Deze ongeloofwaardige verhaallijn maakt dat het boek een beetje een lachertje wordt. Ondanks de overduidelijke fictie is het boek zo geschreven dat het een soort van realistisch is. En dat maakt dat je als lezer best eens je hoofd kan schudden om zoveel domheid. En dat is gek, want bij een Nancy Drew zouden we het meteen aannemen. In dit geval raakt de realiteit teveel verweven met fictie, waardoor het verhaal van Complot niet aannemelijk wordt.

Toch zal schrijfster Eva Burgers weten waar ze over schrijft, ze werkte namelijk jarenlang als rechercheur op de afdeling criminaliteit. De kennis die ze daar heeft opgedaan gebruikt ze nu bij het schrijven van boeken als Complot. Laten we hopen dat zij niet veel van die eigenwijze stagiaires als Abby, die zelf denken dat ze een moord kunnen oplossen, is tegengekomen.

Recensie: Complot – Eva Burgers

Complot

1  2  3  4  5

Abby is dolblij als ze wordt aangenomen op de politieacademie. Thuis is ze minder gelukkig: haar moeder heeft een nieuwe vriend die zich overal mee bemoeit en haar vader zit op Tinder. Om te ontspannen gaat Abby met vriendin Jane een paar dagen naar Londen. Helaas is de rust ver te zoeken als de meiden verstrikt raken in een crimineel bolwerk. Als duidelijk wordt dat Abby de criminelen kent en Jane plotseling verdwijnt, telt iedere seconde…