Recensie: Niet voor mietjes - Het gevecht met de engel RECENSIE

Recensie: Niet voor mietjes - Het gevecht met de engel – Jo Claes

Niet voor mietjes - Het gevecht met de engel is het tweede boek in de serie Niet voor mietjes. En om maar met de deur in huis te vallen: laten we hopen dat schrijver Jo Claes nog veel meer boeken in deze serie voor ons in petto heeft. Want wat is dit leuk! Dat ik het eerste deel niet gelezen heb, maakt voor het lezen van Het gevecht met de engel helemaal niets uit. Want zonder overdadig in herhaling te vallen, beschrijft Claes kort maar krachtig de avonturen van hoofdpersonen Matthias, Dante en Rani in Niet voor mietjes.

En dan gaat het verhaal verder waar het eerste deel (klaarblijkelijk) gestopt is. Matthias is nog erg onder de indruk van de kus die Rani hem gegeven heeft en Dante is tot over zijn oren verliefd op Linde, de ene helft van een tweeling. Zij kan absoluut niet opschieten met haar tweelingzus Soetkin. Maar Soetkin is in korte tijd al een goede vriendin van Rani geworden. Dit bemoeilijkt de communicatie tussen Matthias en Rani én tussen Dante en Linde. Maar voor je denkt dat Niet voor mietjes - Het gevecht met de engel een braaf tienerromannetje is, blijkt dat de verliefdheden van de beide jongens totaal van ondergeschikt belang zijn aan wat er vervolgens op hun pad komt.

Rani en Linde doen allebei mee aan een tekenwedstrijd, maar enkele dagen voor de tentoonstelling verdwijnt de winnende tekening. De leraren op school trekken hun conclusies over wie dit gedaan heeft, maar Matthias, Rani en Dante zijn een hele andere mening toegedaan. Om dit te kunnen bewijzen, zullen ze zelf op onderzoek uit moeten. En dit is niet geheel zonder risico.

'Vlaamse kwaliteit van de bovenste plank' staat er op de cover van dit boek en daar is absoluut geen speld tussen te krijgen. Want Jo Claes weet ongenadig goed een spannend verhaal neer te zetten. Eerder schreef hij al thrillers voor volwassenen, waarmee hij de Gouden Strop en een bekende Vlaamse publieksprijs mee won.

Nu gebruikt Jo Claes zijn schrijftalent voor de jeugd en daar zijn we heel blij mee. De hoofdpersonen zijn grappig en sluit je na enkele pagina's al in je hart. Het verhaal heeft een ongekende snelheid, waardoor je Niet voor mietjes - Het gevecht met de engel gewoon in één keer wilt uitlezen. Het voelt bijna alsof je iets van het avontuur mist als je het boek neerlegt. Zorg dus voor voldoende tijd en geen huiswerk, want dit boek moét in één keer uit.

Niet voor mietjes - Niet voor mietjes 2 - Het gevecht met de engel

1  2  3  4  5

Er komen twee nieuwe leerlingen in de klas: Linde en Soetkin, een tweeling, maar complete tegenpolen. Matthias vindt Linde erg aardig. Zijn vriendin Rani trekt vooral op met Soetkin.