Recensie: Want de avond RECENSIE

Recensie: Want de avond – Anna Enquist

In Want de avond van Anna Enquist proberen vier muzikanten een manier te vinden om hun leven te herpakken na een gijzeling en ontploffing op een woonboot. Carolien, Jochem, Heleen en Hugo vormen samen een strijkkwartet, maar na de bewuste avond op de boot, waarop ze samenspeelden, gaan ze ieder hun eigen weg. Vluchtend van hun problemen en verantwoordelijkheden.

Vioolbouwer Jochem voelt zich nergens meer veilig en neemt rigoureuze beveiligingsmaatregelen in zijn huis en atelier. Zijn vrouw Carolien, celliste en huisarts, heeft haar pink verloren bij de ramp en is op zoek naar zichzelf en worstelt met een depressie. Hugo vlucht naar China voor een nieuw bestaan en Heleen neemt een make-over en begint opnieuw in een ensemble. Van de vriendschap van het viertal lijkt niets meer over te zijn.

Want de avond is het tweede boek over het strijkkwartet. Het eerste deel, Kwartet, vertelt het verhaal vóór de bewuste avond op de boot. In dit tweede deel zien we hoe het viertal hun levens weer op probeert te pakken. Het boek is geschreven vanuit de perspectieven van Jochem en Carolien, waarbij de lezer sporadisch meekrijgt hoe het met Hugo en Heleen gaat. Jochem verliest zich in de beveiliging van zijn omgeving met inbraakpreventie, tralies en alarmsystemen. Carolien is met het verlies van haar pink ook haar levenslust verloren. Cello spelen durft en wil ze niet meer zonder haar pink. Daarbij hebben Jochem en Carolien al te maken met rouw door het verlies van hun beide zoons. In een opwelling neemt Carolien het vliegtuig naar China, Hugo achterna, om van haar problemen te vluchten. In China lijkt de oplossing te zijn.

Het verhaalt eindigt in de rechtbank met het proces tegen topcrimineel Helleberg, dader van de explosie op de woonboot. Het strijkkwartet is opgeroepen om te getuigen. Wat blijft er over van het viertal dat ooit zo goed met elkaar overweg kon?

Anna Enquist vertelt het verhaal met beeldende zinnen en conversaties vol emoties. Hier en daar misschien te beschrijvend en met te veel woorden, waardoor het verhaal niet altijd vlot leest. Met name het begin komt langzaam op gang. Vanaf het moment dat Carolien naar China vertrekt, komt er richting het einde meer vaart in. Want de avond vertelt het verhaal over hoe mensen op verschillende manieren met trauma´s en verdriet omgaan. Maar ook verschillende culturen komen aan bod en uiteraard speelt muziek een grote rol. De sfeerbeschrijvingen van China laten het land tot leven komen. Rustig en treffend, en herkenbaar voor de lezer die er geweest is.

Hoewel Want de avond een losstaand verhaal is, is het niet onverstandig om ook het eerste deel te lezen. De belangrijkste gebeurtenissen komen aan bod in het verhaal, maar kennis van de voorgeschiedenis van de personages maakt alles net een stukje duidelijker. Van echte spanning is weinig sprake. Het is meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen en dagelijkse beslommeringen. Hierdoor komt het verhaal niet helemaal goed uit de verf. Jammer!

Recensie: Want de avond – Anna Enquist

Want de avond

1  2  3  4  5

Het leven na de gijzeling

Vier mensen moeten met zichzelf en elkaar in het reine zien te komen na een gijzeling door een gevluchte crimineel, die culmineerde in de explosie van de woonboot waarop ze – als strijkkwartet – zaten te repeteren. Heleen, onder het motto Du muss dein Leben ändern, heeft zich onderworpen aan een extreme make-over. Jochem verschanst zich grimmig in zijn zwaarbeveiligd atelier. Zijn echtgenote Carolien, die bij de ramp een pink verloor, zeult rond met een majeure depressie die ze hoopt te verdrijven door in een opwelling het vliegtuig naar China te nemen waar Hugo heen is gevlucht om zich als cultureel ondernemer te storten op het organiseren van muzikale evenementen. Carolien raakt er verliefd op een kinderarts, maar duren doet het niet. Het proces tegen topcrimineel Helleberg, waar ze allen zullen moeten getuigen, hangt als een zwaard van Damocles boven hun hoofd.