Recensie: Een kleine moeite RECENSIE

Recensie: Een kleine moeite – Darcey Bell

In Een kleine moeite schrijft Darcey Bell het verhaal van een jonge moeder, Stephanie, die een vriendschap sluit met een ogenschijnlijk nét wat betere moeder, Emily. Stephanie is een weduwe en blogt. Emily daarentegen heeft een succesvolle baan bij een groot mode imperium en heeft ze een succesvolle man. Emily heeft een mooier huis met mooiere spullen. Stephanie voelt zich gevleid dat Emily vriendinnen met haar wil zijn en doet er alles aan om haar te pleasen. Zoals vaker voorkomt, vraagt Emily aan Stephanie om haar zoontje van school te halen. Een kleine moeite, toch? De kinderen zijn immers vriendjes en spelen wel vaker met elkaar. Maar niets is wat het lijkt wanneer Stephanie maar niet terug komt. Na verloop van tijd raakt Stephanie verwikkelt in een complot met Emily’s man, Sean, en is niets maar dan ook werkelijk niets wat het lijkt.

Een kleine moeite begint met een opsomming van blogs van Stephanie waarin ze schrijft hoe Emily weg is en vraagt zij haar volgens om naar haar uit te kijken. Doordat het begint met blogs, lijkt het verhaal ver van je af te staan. Na verloop van tijd verandert Een kleine moeite van een opsomming blogs, naar een verhaal. Hieraan heeft Darcey Bell goed gedaan want dit leidt ertoe dat het verhaal meer gaat leven. Af en toe komen de blogs nog terug, dat is prettig omdat het een samenvatting geeft van wat er zich heeft plaatsgevonden. De titel van het boek, Een kleine moeite, komt als een rode draad terug in het boek wat ertoe leidt dat je in realiteit ook anders gaat kijken wanneer iemand je vraagt om een kleine moeite. Het is bijna angstaanjagend wanneer iemand nu een kleine moeite vraagt, dit begrip heeft na dit boek een geheel nieuwe lading gekregen.

Dit boek is een echte pageturner. Pagina na pagina, hoofdstuk na hoofdstuk beland je als lezer van de ene verbazing in de andere. Het verhaal zit vol met complotten en onverwachte wendingen wanneer blijkt dat Stephanie een pion blijkt te zijn in een ziek ‘’spel’’. Doordat de hoofdstukken beginnen met de naam van één van de hoofdpersonen word je als lezer meegenomen in het verhaal en ontwikkel je een sympathie voor alle personen. Wanneer je eerst medeleven krijg voor Stephanie, verandert dit in een ander hoofdstuk naar walging voor Stephanie en medeleven voor Sean. Doordat je zo heen en weer wordt geslingerd in je gevoel, maakt dit boek heel interessant en is het moeilijk om het boek weg te leggen.

Concluderend is dit een verhaal vól complot, bedrog en onverwachte wendingen. Af en toe zul je even moeten terug lezen, om erachter te komen hoe het ook al weer zat. Maar het verhaal zal je gaan boeien en daarna zul je dit boek niet meer weg kunnen leggen en blijven willen lezen!

Een kleine moeite

1  2  3  4  5

Je past op haar kind. Maar wat als ze hem nooit komt halen?

Het begint allemaal met een kleine gunst - gewoon de ene moeder die de andere even uit de brand helpt. Wanneer Stephanies beste vriendin Emily haar vraagt haar zoontje Nicky mee te nemen uit school, doet ze dat natuurlijk graag. Nicky en haar eigen zoontje zijn immers beste vriendjes - net als hun moeders.
    De 'mommy blogger' Stephanie vangt wel vaker de beide jongetjes op als de succesvolle Emily voor haar werk van huis is. Maar deze keer komt Emily haar zoontje niet ophalen en ze reageert ook niet op telefoontjes. Stephanie weet zeker dat er iets niet in de haak is, en deelt haar angsten op haar blog met haar volgers. Ondertussen probeert ze Emily's man Sean te helpen het huishouden draaiende te houden. Dat is toch het minste wat ze kan doen voor haar beste vriendin?
    Maar als er uiteindelijk nieuws over Emily komt, is de nachtmerrie nog lang niet voorbij. Stukje bij beetje komt Stephanie erachter dat niets - geen vriendschap, liefde of zelfs een kleine gunst - zo simpel is als het lijkt.
    Een kleine moeite is een wervelende achtbaan van bedrog, onverwachte gebeurtenissen, geheimen en onthullingen, liefde en loyaliteit, moord en wraak. Darcey Bell blijkt een meester in het opbouwen van spanning in een strak, verontrustend verhaal dat je bij de keel grijpt tot de laatste pagina.