Recensie: Mijn moeder en haar zoon RECENSIE

Recensie: Mijn moeder en haar zoon – Markus van der Graaff

Mijn Moeder En Haar Zoon is een verhaal over een jongen (de zoon) die de wereld op zijn manier in zich opneemt. De wereld waarin de twee hoofdpersonages leven, is een vrij kleine wereld. Van der Graaff heeft zijn geboorteplaats Rotterdam als strijdtoneel gekozen. Het verhaal speelt zich af op een plek waar steeds meer nieuwbouw ontstaat. Vol verwondering observeert hij de ontwikkelingen in zijn woonplaats, maar hij let met name op zijn merkwaardige moeder. Zij heeft haar eigen kijk op de wereld en vindt dat ze Marius, haar zoon, wijzer maakt. Marius zelf is niet zo van het praten, hij kijkt liever om zich heen.

Het begin lijkt een beetje vaag, je begeeft je ineens midden in een situatie die niet snel duidelijker wordt. Dit strekt zich over de eerste paar bladzijdes, dus je moet er even inkomen. Uiteindelijk blijkt dat je Marius al volgt vanaf het moment dat hij nog in de buik van zijn moeder zit. De zoon in het verhaal is de vertelpersoon, hij vertelt wat hijzelf en/of zijn moeder meemaakt. Dit kan soms verwarrend zijn, als een situatie volledig over de moeder lijkt te gaan. Gedurende het hele verhaal komt hij niet één keer zelf aan het woord. Pas aan het einde stapt Marius meer naar de voorgrond. Dit maakt dat je als lezer soms goed na moet denken over de situatie waarin de hoofdpersoon zich bevindt. Mijn Moeder En Haar Zoon is niet een boek dat je even snel lekker wegleest.

Tijdens het lezen van Mijn Moeder En Haar Zoon leer je eigenlijk de hoofdpersoon zelf, Marius, nauwelijks kennen. In dit verhaal draait het echt voornamelijk om zijn observaties van de wereld en zijn moeder. Als Van der Graaff de lezer de mogelijkheid had gegeven om Marius beter te leren kennen, was dat een toegevoegde waarde voor het verhaal geweest. Spanning ontbreekt in het boek van deze auteur, het is een vrij eentonig verhaal.

Van spanning of romantiek is geen sprake in deze roman. Wel lees je over de band tussen moeder en zoon, met een klein beetje humor. Een vrij traag boek, voor 159 bladzijden.

Mijn moeder en haar zoon

1  2  3  4  5

In Mijn moeder en haar zoon staat Marius Beeke centraal, een zwijgzame jongen die de wereld nieuwsgierig in zich opneemt: de nieuwbouwwijk die om hem heen ontstaat, het rumoerige winkelcentrum, het handjevol mensen dat hem omringt – en vooral zijn moeder. In haar opmerkelijke taalgebruik openbaart zij de aard en het wezen van de wereld aan iedereen die haar pad kruist, en vooral aan Marius. Haar aandeel in het reilen en zeilen van de wereld is volgens haarzelf van onschatbare waarde. Maar ze weet zeker dat haar zoon haar dankzij haar uitstekende opvoeding later zal overtreffen. In de tussentijd groeit Marius op in een lichtelijk vervreemdende sfeer. Hij komt zelf niet één keer aan het woord, hij kijkt en luistert terwijl de drang in hem steeds groter wordt om het kwetsbare in de samenleving – vooral zijn moeder – te beschermen.