Recensie: Elanus RECENSIE

Recensie: Elanus – Ursula Poznanski

Elanus is een roman van Ursula Poznanski, een inmiddels bekende Oostenrijkse jeugdromanschrijfster. In het Duits al uitgekomen in 2016, nu is het vertaald in het Nederlands.

Jona is uitermate intelligent. Op zijn zeventiende studeert hij al aan de universiteit. Maar wat hij aan intelligentie bezit, mist hij aan sociale vaardigheden: hij heeft een talent om mensen tegen zich in het harnas te jagen. Veel kan het hem niet schelen. Hij sleutelt het liefst in het geheim aan zijn project: Elanus, een drone met geluids- en filmapparatuur aan boord.
Iedere nacht laat Jona zijn drone los op zijn vijanden: hij verzamelt materiaal over hun geheimen met het idee dat later tegen hen te kunnen gebruiken. Maar al snel komt hij achter geheimen die groter zijn dan hij verwachtte. Geheimen die hem in gevaar brengen...

Jona Wolfram begint op zijn zeventiende al aan de prestigieuze Rothenheim universiteit en tussen alle veel oudere studenten valt hij op door zijn onvolwassenheid en ongeduld. Zijn omgeving reageert wat geïrriteerd en Jona pareert dit door arrogant en superieur gedrag en daardoor maakt hij zichzelf niet echt geliefd bij medestudenten én professoren. Als hij op die vervelende eerste dag aardig behandeld wordt door de mooie Linda, gaat hij zich tamelijk puberaal van alles in zijn hoofd halen. Hij heeft een geheim, zijn drone Elanus, die hij dan ook direct inzet om Linda thuis te bespieden. Hij ziet dat ze een relatie heeft met man, maar hij kan niet direct zien wie het is, al vermoedt hij dat het de populaire Aron is.

Als Linda de volgende dag zijn toenaderingspoging wegwuift op een behoorlijk vernederende manier, besluit hij wraak te nemen, door haar anoniem een dreigbrief te sturen: “Je denkt dat niemand weet wat je doet, maar daar vergis je je in….” Als niet veel later blijkt dat een van zijn leraren, professor Lichtenberg zelfmoord heeft gepleegd; Jona de rector Carl Schratter maar niet te pakken krijgt; Linda de wanhoop nabij blijkt en zijn medestudenten hem maar een vervelend mannetje vinden, is er voor Jona genoeg redenen om met Elanus op speurtocht te gaan. Hij krijgt uiteindelijk toch hulp van twee nieuwe vrienden, buurjongen Pascal en medestudent Marlene, maar datgene wat hij ontdekt blijkt heel anders te zijn, dan datgene wat Elanus hem in de eerste instantie liet zien….

Ursula Poznanski's Elanus is een goed geschreven boek voor young adults. Het gebruik van drones en het gebrek aan privacy dat dit met zich mee brengt, is een modern actueel gegeven en Ursula Poznanski beschrijft het op een vlotte spannende manier. Voor een jongen als Jona, het vreemde eendje in de bijt, is Elanus een uitlaatklep. Hierbij is hij de superieure, degene die de touwtjes in handen heeft. Het geeft hem een gevoel van macht. Zijn nieuwsgierigheid wordt bevredigd en niemand die hem erover kan ‘aanvallen’, want niemand weet het.

Echter als blijkt dat hij ondanks zijn hoogbegaafdheid de informatie helemaal verkeerd interpreteert en dit niet alleen hem, maar ook andere mensen in de problemen brengt, begint Jona zich te realiseren dat hij zo niet verder kan gaan.

Ursula Poznanski beschrijft in Elanus hoe Jona op een harde manier volwassen wordt en zich leert aanpassen aan zijn omgeving. Dit doet ze op een leuke manier, door ook de gedachtegang van Jona te beschrijven. Op deze manier lukt het Poznanski om een onsympathiek hoofdpersonage toch sympathiek over te laten komen. Jona gedraagt zich immers als een onvolwassen puber, die vanwege zijn intellect nog gevaarlijk is ook. Hij reageert in het begin op alles verkeerd. Echter doordat je ook zijn onzekerheden en gekwetstheid meekrijgt, begin je als lezer begrip voor hem te krijgen.

Je moet wel even doorzetten, want lange tijd stuurt Poznanski het verhaal een kant op die wat irritatie opwekt, maar juist omdat je deze emotie krijgt, is het wel een teken dat ze het goed beschrijft. Als het verhaal na een paar wendingen ineens de hele andere kant uitgaat, is dit zondermeer een verrassing. Het zet je echt aan het denken over de huidige multimedia maatschappij en hoe misverstanden kunnen leiden tot grote problemen.

Elanus is een leuk apart boek in die enorme stapel van fantasy en romantische young adults boeken. Het is meer een moderne technische thriller en een ‘coming of age’ verhaal.  Dat alles verpakt in een mooi boek, dat op een heldere prettig leesbare manier geschreven is voor lezers vanaf 15 jaar. Daarom 3 hartjes voor Ursula Poznanski’s Elanus.

Recensie: Elanus – Ursula Poznanski

Elanus

1  2  3  4  5