Recensie: Een tweede kans RECENSIE

Recensie: Een tweede kans – Mary Higgins Clark en Alafair Burke

Tijdens een chic benefietgala in New York maakt de 68-jarige Virginia Wakeling, een fatale val. Alles wijst erop dat ze van het dak van het feestpand is geduwd. Wie het heeft gedaan, en waarom, kan de politie niet met zekerheid zeggen: de dader blijft op vrije voeten.

Drie jaar na de beruchte avond neemt Laurie Moran, hoofdproducent van het televisieprogramma Verdacht, de zaak onder de loep. In Verdacht worden oude onopgeloste misdrijven opnieuw onderzocht. Samen met haar collega’s Ryan, Grace en Jerry probeert Laurie de vermeende moord alsnog op te lossen.

Aan het begin van het onderzoek denkt Laurie dat ze al weet wie de schuldige is, maar al snel komen er meer potentiële daders en alternatieve theorieën boven water drijven. Naarmate ze met haar crew dieper in het cold case-dossier duikt, ebt Lauries aanvankelijke stelligheid steeds verder weg.

Een tweede kans is een ‘dichtbevolkt’ boek: er komen heel veel verdachten en andere personages in voor. Gelukkig zijn die divers genoeg om verwarring te voorkomen en interessant genoeg om je niet te storen aan dat het er zo veel zijn. Integendeel, hun onderlinge betrekkingen, individuele worstelingen en soms komische karaktertrekken geven het boek een heerlijke dosis romantiek, humor en charme mee!

Met de spanning zit het ook goed. Het is niet het soort detective waarin aan de lopende band wordt gemoord, maar het raadselachtige verhaal houdt je aandacht zeker vast. Wanneer Lauries eigen leven in gevaar komt, wordt de spanning opeens flink opgevoerd. Het einde is verrassend en goed doordacht. Het is als het laatste puzzelstukje dat perfect in de rest van de puzzel past.

Een tweede kans is het vijfde deel van de Verdacht-reeks van het schrijversduo Mary Higgins Clark-Alafair Burke. Dus mocht je na het lezen van dit boek nog niet genoeg hebben van Laurie en co, dan zijn er nog vier andere om van te genieten! De volgorde waarin je de serie leest maakt trouwens niet uit, want ieder deel vertelt een op zichzelf staand verhaal, met het programma Verdacht en de makers daarvan als vaste kern. Je hoeft de voorgaande vier boeken van de reeks dus niet gelezen te hebben om Een tweede kans te begrijpen.

Een tweede kans van Mary Higgins Clark en Alafair Burke is een elegante en spannende misdaadroman met interessante personages. Als je zin hebt in een whodunit, is dit beslist een aanrader!

Een tweede kans

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Met Laurie Morans televisiecarrière gaat het goed: haar show is een hit. Maar haar break-up met collega Alex Buckley heeft ervoor gezorgd dat ze nu met Ryan Nichols moet samenwerken, en die kan ze niet uitstaan. Dan stelt Ryan een nieuwe zaak voor: drie jaar geleden werd Virginia Wakeling, een van de meest vrijgevige donateurs van het museum, dood in de sneeuw gevonden. Ze is van het museumdak geduwd tijdens het Met Gala. Al gauw komt Laurie erachter dat er een heleboel verdachten zijn, die zich ook in Virginia's inner circle bevonden. Wanneer de tv-crew zich in de geheimen van de schatrijke familie mengt, komen een aantal getuigen in levensgevaar...