Recensie: Aluna RECENSIE

Recensie: Aluna – Karla Stoefs

Aluna is geen doorsnee meisje van zestien, ze is namelijk half indiaans. En haar geboorte heeft voor verandering gezorgd in de groep. Er was al langer oneindigheid, maar Aluna's geboorte is de druppel die de emmer doet overlopen en de groep splits zich op. Van de oorspronkelijke groep Zintu's gaat een klein deel verder als Creons.  Na de splitsing en de trouwerij van Aluna's vader met een Zintu vrouw, voelt Monica de moeder van Aluna zich als een buitenstaander in de groep. Ze besluit het dorp te verlaten als Aluna zes jaar is en gaat in de stad wonen. Ze gaat werken voor de Zintu Hermitage Trust die op komt voor de rechten van de indianen die er nog steeds wonen. Monica weet vervolgens een amulet te bemachtigen die al dertig jaar spoorloos is en eigendom is van de Zintu indianen. Ze wil dat Aluna deze amulet terugbezorgd, de grootmoeder van Aluna heeft namelijk voorspelt: Aluna zal terugkomen als een van de onzen. Ze zal ons een nieuwe toekomst geven. En Monica denkt dat dit het moment is. Gaat het Aluna lukken om de indianen te herenigen?

Op het eerste gezicht lijkt Aluna een veelbelovend basis te hebben voor wat een leuk en spannend verhaal had kunnen zijn, maar helaas is de uitwerking van het verhaal niet zo goed als gehoopt.  Het verhaal blijft oppervlakkig waardoor je als lezer niet echt wordt meegesleurd en het boek zich makkelijk laat wegleggen. Wat zonde is want het idee achter het verhaal is erg leuk. Karla Stoefs heeft in het verhaal enkele gedachten en gebruiken verweven van een indianenvolk dat in het hooggebergte van Noord-Colombia leeft. Wat aan de ene kant leuk is om zo meer te weten te komen over het leven van indianen in Colombia. Maar Stoefs gaat te lang door met haar betoog over het leven en de levenswijzen van de indianen, waardoor ze het verhaal uit het oog verliest. Op een gegeven moment lijkt het terugbrengen van de amulet ook maar een onbelangrijk detail te zijn, terwijl het toch echt het doel van Aluna's reis naar het oerwoud is.

Karla Stoefs is een schrijfster uit Brussel en dat merk je aan het taalgebruik van Aluna. Zinnen als bijvoorbeeld: “Hij haalde vanonder de chauffeurszetel een pakje tevoorschijn.” Of: “ze had de schoenen beter wat ingestapt” kunnen denk ik voor de doelgroep van Aluna (vanaf 13 jaar) verwarrend zijn.

Al met al is Aluna een boek met een goede basis maar met een slechte uitwerking, omdat Stoefs er te veel in wilde stoppen van het leven en de levenswijzen van de indianen in Colombia. Bovendien maakt de oppervlakkig manier waarop het wordt verteld het boek plat en ongeloofwaardig. Een spanningsboog is ook niet terug te vinden in Aluna de weinig keren dat er iets gebeurt, is het voorspelbaar en ook weer plotsklaps voorbij. Ik had graag iets anders geschreven maar helaas slaat Stoefs met dit boek de plank mis.

Recensie: Aluna – Karla Stoefs

Aluna

1  2  3  4  5

Voor de Zintu-indianen begint het leven vanuit de gedachte. Bomen, rotsen, water ... alles bezit levensenergie. 'Aluna', noemen ze dat. Aluna is ook de naam die Monica koos voor haar dochter. Het meisje is half Spaans, half indiaans. Haar geboorte, zestien jaar geleden, zorgde voor onenigheid tussen de indianen. De groep splitste zich op in Zintu's en Creons. De eersten stellen zich open voor de buitenwereld, de laatsten daarentegen weigeren elk contact. Hun vijandelijke gedrag brengt niet alleen henzelf in gevaar maar ook hun leefgebied. Monica wil beide groepen herenigen door hen een bijzondere gouden amulet terug te bezorgen. Ze stuurt Aluna op pad omde opdracht te volbrengen ..