Recensie: Blockbusters - Het kandinsky bedrog RECENSIE

Recensie: Het Kandinsky bedrog – Manon Berns

Storms moeder is restaurateur van kunstwerken en ze denkt dat een schilderij van Kandinsky weleens vervalst zou kunnen zijn. De Modern Art Gallery in New York is daar niet blij mee, want het schilderij moet voor een groot bedrag verkocht worden. Er wordt een rechtszaak tegen haar aangespannen, maar daar laten Storm en zijn vrienden het niet bij zitten. De Blockbusters gaan op zoek naar de vervalser en die zoektocht leidt Storm helemaal naar Rusland.

Het Kandinsky bedrog is het vierde deel uit de Blockbusters-serie van Manon Berns. Eerder verschenen al Het Picasso Mysterie, Het geheim van Monet en De verborgen dromen van Dalí. Storm en zijn vrienden Jimi, Lara en Juul spelen uiteraard opnieuw de hoofdrol. Ze vormen samen een geheim genootschap dat raadsels oplost die verband houden met het werk van Storms moeder als kunstrestaurateur. Zo brengt de reeks niet alleen een spannend verhaal, maar maakt de lezer (10+) ook kennis met belangrijke kunstenaars en hun werk.

Hoofdpersonage Storm moet in dit boek overigens niet alleen z’n moeder redden van de rechtszaak, maar ook een manier vinden om de rol die hij in het schooltoneel heeft gekregen goed neer te zetten en dat is best moeilijk. Storm staat er bovendien in een groot deel van het verhaal haast alleen voor, omdat hij door z’n vader mee wordt genomen naar Rusland om zijn oom te bezoeken en hij op een plek terechtkomt waar hij moeilijk contact kan maken met de andere Blockbusters. Jimi, Lara en Juul spelen vooral een rol op de achtergrond deze keer.

Auteur Manon Berns beschrijft de kunstwerken van Kandinsky en zijn stijl duidelijk en best uitgebreid. Het is voor de lezer niet zo moeilijk om zich er een voorstelling van te maken. Het Kandinsky bedrog is dan ook een mooie toevoeging aan de reeks en maakt echt nieuwsgierig naar de schilderijen. Door er muziek bij te betrekken maakt Berns het abstracte aspect meer tastbaar en beschrijft ze de bedoeling van de kunstenaar helder. Het verhaal van Storm steunt wel op een hoop toevalligheden, maar doordat de auteur het knap vertelt, is dat snel door de vingers te zien.

Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, dat houdt de vaart er goed in en er wordt regelmatig een kort sprongetje gemaakt, waardoor de lezer wordt geprikkeld. De plot is voldoende complex, maar behoudt de focus. Naast het onderzoek van de Blockbusters is er genoeg aandacht voor Storm zelf, wat hij denkt en wat hij voelt. Door een verband te integreren tussen het schooltoneel en Kandinsky lopen de twee verhaallijnen ook mooi in elkaar over.

Het Kandinsky bedrog is een spannend avontuur dat door de uitgekiende setting ook intrigerend is. Het heeft een link met de leefwereld van de lezer en Storm heeft iets charmant. Het is mooi dat dit verhaal niet alleen weet te entertainen, maar kunst ook toegankelijk maakt voor jonge tieners en dat gebeurt zelfs zonder dat ze het doorhebben.

Blockbusters - Blockbusters. Het Kandinsky bedrog

1  2  3  4  5

De Blockbusters maken jacht op een professionele vervalser.

De Blockbusters-­serie van kunsthistoricus Manon Berns gaat verder meteen nieuw avontuur! Storms moeder is restaurateur van wereld¬beroemde meesterwerken. In dit vierde deel van deze spannen de serie vermoedt zij dat een belangrijk schilderij van Kandinsky wel¬eens vervalst zou kunnen zijn. De Modern Art Gallery in New York is niet blij met die beschuldiging. Het schilderij moet namelijk die week voor veel geld verkocht worden. De galerie spant een rechtszaak tegen haar aan, maar daar laten Storm en zijn vrienden het niet bij zitten. De Blockbusters gaan op zoek naar de vervalser en die zoektocht leidt Storm helemaal naar Rusland...