Recensie: Stockholm confidential RECENSIE

Recensie: Stockholm confidential – Hanna Lindberg

Solveig Berg is een journaliste en na haar ontslag start ze een blog met nieuwtjes, onderzoeken en onthullingen om zo haar plek weer te vinden in de journalistiekwereld. Helaas komt haar blog niet echt van de grond: de lezersaantallen en volgers blijven onder de maat. Ze besluit een artikel te schrijven over de Stockholmse modellenwereld om zo haar website van de grond te krijgen, maar wanneer er één van de modellen van de bekende (of beruchte) modellenfotograaf Lennie Lee dood in de rivier wordt gevonden, krijgt het onderzoek een hele andere wending. Solveig belandt in een wereld vol list, bedrog, hebzucht en chantage, niets van het glamourleventje waar ze op had gerekend. Het is aan Solveig om haar verhaal te kunnen doen – en om niet verstrikt te raken in dit web.

Hanna Lindberg was zelf ooit journaliste en woont in dezelfde omgeving als de hoofdrolspeler uit haar boek. In verschillende landen, zoals Spanje en Italië, werd ze met dit debuut meteen gebombardeerd tot de nieuwe Zweedse thrillersensatie. Ook in de Zweedse bestsellerlijst kwam ze meteen hoog binnen.

Stockholm confidential begint wat traag – wat een terugkerend fenomeen lijkt te zijn bij Scandinavische thrillers. Lindberg neemt de tijd om de sfeer en de setting van het boek te bepalen en vergeet daarbij de lezer mee te nemen in het verhaal. Er is geen spanning te vinden, geen voorproefje van wat komen gaat. Om het een beetje oneerbiedig te zeggen: pas na de eerste dode wordt het verhaal wat spannender en krijg je pas het gevoel om door te lezen.

Dit komt waarschijnlijk door het gebrek aan goede dialogen en duidelijke beschrijvingen, want dat is iets waar Lindberg nog niet mee overweg kan. De conversaties in Stockholm confidential zijn niet prikkelend, alleen maar vlak, en een beeld vormen van een personage gaat niet goed als de beschrijvingen kort en verwarrend zijn. Daarbij zijn naast Solveig en Lennie Lee de personages oppervlakkig en vaak stereotype, dus echt veel hoefden we er ook niet van te weten.

Het gekke is dat de potentie in dit boek zeker aanwezig is. Met haar vlotte pen schrijft ze wel een verhaal dat fijn wegleest en wat toegankelijk is voor een groter publiek. Het plot is redelijk voorspelbaar, al doet ze erg haar best om iedereen in twijfel te laten trekken door de lezer. Het grootste nadeel aan het plot zat hem niet in het mysterie en de misdaad, maar eerder in de lust en/of liefde. Een aantal keer is het mogelijk dat de lezer vraagtekens zet bij de gedachten en motieven van Solveig om zich over te geven aan haar gevoelens. Waarom? Het was ontzettend overbodig.

Stockholm confidential is een thriller met redelijk wat potentie, maar waar niet uit is gehaald wat mogelijk was. De personages zijn oppervlakkig en stereotype, de dialogen kort en verwarrend, de spanning komt pas laat in het verhaal en een aantal zaken waren absoluut overbodig. Toch leest het fijn weg en kan het in de smaak vallen bij mensen die zich helemaal in het verhaal kunnen vinden. Buiten dat was het dus een redelijke teleurstelling en zal Hanna Lindberg haar best moeten doen om haar tweede boek wel in de smaak te laten vallen.

Stockholm 1 - Stockholm Confidential

1  2  3  4  5

Solveig Berg is een in diskrediet geraakte jonge journaliste, op zoek naar een sappig verhaal voor haar comeback. Dit verhaal hoopt ze te vinden in de Stockholmse modellenwereld en dan vooral bij Lennie Lee, een beruchte glamourfotograaf. Wanneer een van Lee's lievelingetjes plotseling dood gevonden wordt in de rivier, realiseert Solveig zich dat ze een gevaarlijk spel speelt. Ze is terechtgekomen in een web van intriges, hebzucht, jaloezie en chantage waar niemand is wie hij lijkt. Maar komt ze er ook weer levend uit?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox