Recensie: Morgen ga ik echt, zei Moemf RECENSIE

Recensie: Morgen ga ik echt, zei Moemf – Anette Herzog

In Morgen ga ik echt, zei Moemf schrijft Anette Herzog dat Moemf, de hoofdpersoon, zijn vriend Sneeuwuil ontzettend mist. Sneeuwuil is naar het Noorden vertrokken en Moemf kan niet wachten tot hij terug is, maar zou hij terug komen? Moemf doet er alles aan om ervoor te zorgen dat Sneeuwuil weet dat hij hem heel erg mist. Moemf schrijft brieven, maar stuit steeds op allerlei problemen. Na talloze pogingen om een brief te schrijven, besluit de wat bangige Moemf om op reis te gaan. Maar, je kunt eigenlijk helemaal niet op reis met het idee dat er een Moemf-eter zou kunnen zijn. Dan maar morgen! Maar, je kunt eigenlijk helemaal niet op reis als je huis een rommel is. Dan maar morgen! Zou er een dag komen dat Moemf op reis gaat….?

Morgen ga ik echt, zei Moemf bevat verschillende kleurrijke illustraties. Deze illustraties spreken de kinderen heel erg aan. Ze zijn zeer gedetailleerd en geven een fijn beeld van wat er zich afspeelt. De meeste illustraties zijn over twee pagina’s. Daardoor zijn ze mooi groot en ook tijdens het voorlezen aan een groep nog steeds duideljik. In Morgen ga ik echt, zei Moemf schrijft Anette Herzog een gedetailleerd verhaal over Moemf die steeds weer een probleem tegen komt, wanneer hij Sneeuwuil probeert te bereiken. Het verhaal is zo boeiend, dat de kinderen zelf met oplossingen kwamen tijdens het voorlezen van dit boek. Niet alleen Moemf probeert oplossingen te bedenken, ook zijn vrienden helpen mee. Zo helpt Mol, Hermelijn en Hermeline en de familie Das. Dit is een mooi voorbeeld om aan kinderen de namen van verschillende bosbewoners te leren. De spanning in dit boek wordt mooi opgebouwd wanneer Moemf op reis wil gaan, maar bang is om een Moemf-eter tegen te komen. Het is mooi om te lezen dat de spanning niet té groot wordt, waardoor het te eng zou kunnen zijn. In het verhaal ontwikkelt Moemf een vriendschap met Mol, iets waarover Moemf erg twijfelt. Kun je wel twee vrienden hebben? Wat zou Sneeuwuil hiervan vinden? Hierover kun je mooie gesprekken voeren met betrekking tot vriendschap.

Morgen ga ik echt, zei Moemf is zeer geschikt om voor te lezen aan kleutergroepen en groep 3. Daarnaast past het perfect in de komende Kinderboekenweek, wat als thema vriendschap heeft. Daarnaast zorgt het boek voor een mooie opening voor een gesprek over vriendschap en emoties.

Morgen ga ik echt, zei Moemf

1  2  3  4  5

Een nieuwe bundel over Moemf en Sneeuwuil met zomerse voorleesverhalen over vriendschap.

In het Moemf-bos schijnt de zon elke dag een beetje warmer. Maar wat heb je aan warmte als je beste vriend niet bij je is?
    Wel zevenentwintig brieven heeft Moemf aan Sneeuwuil geschreven om te laten weten dat hij haar mist - alleen komt geen enkele brief aan. Wat nou als Sneeuwuil denkt dat hij haar en haar gekke ideeën is vergeten?
    Moemf besluit zelf op reis te gaan. Nou ja, morgen...

Eerder verscheen al Moemf heeft een vriend.