Recensie: Shinrin-Yoku RECENSIE

Recensie: Shinrin-Yoku – Francesc Miralles & Héctor Garcí

Shinrin-Yoku is het nieuwste boek van Francesc Miralles & Héctor Garcí. De opvolger van het immens populaire Ikigai bespreekt wederom een Japanse geheim voor een gezond en gelukkig leven, door het ervaren van minder stress en een betere nachtrust. In Shinrin-yoku wordt dat gedaan aan de hand van meditatieve wandelingen in de natuur, een preventieve gezondheidsmethode die in Japan helemaal ingeburgerd is en nu, via dit boek, zijn weg probeert te vinden naar andere landen.

Shinrin-yoku betekent zoiets als baden in het bos, of bosbaden. Dit bosbaden verwijst daarmee naar het rozige, tevreden en weldadige gevoel dat men kan ervaren na een mooie boswandeling. Aan de hand van zes hoofdstukken wordt de achtergrond, de wetenschap, de filosofie en de toepassing van dit meditatief wandelen in de natuur uiteengezet. In eerste instantie wordt vanuit verschillende spirituele tradities de magie van de bossen doorgenomen. Dat de natuur voor velen een belangrijke rol speelt wordt duidelijk, maar is bepaald niet verrassend. Er worden uitstapjes gemaakt naar individuele verhalen, zoals bijvoorbeeld de bevrijdende natuurbeleving van Thoreau.

In het hoofdstuk over wetenschap worden een x-aantal wetenschappelijke argumenten gegeven voor de helende, preventieve werking van in de natuur zijn. De overstap wordt echter niet gemaakt naar het meditatief wandelen in de natuur, waarmee andere vormen van tijd in de natuur doorbrengen net zo heilzaam lijken te zijn. Daarmee stelt de wetenschappelijke basis nauwelijks iets voor. In het filosofie hoofdstuk wordt de Japanse cultuur nog wat toegelicht. De Japanse voorkeuren voor het eren van de tradities, wordt in verband gebracht met de natuurgeesten en het shintoïsme die goed bij Shinrin-yoku aansluiten. De auteurs lijken hiermee het topic wat te vergeten. Deze hoofstukken lijken met name toegevoegd om het verhaal nog wat volume te geven, want de hoofdlijn ondersteunen doen ze maar nauwelijks.

Wanneer het praktische hoofdstuk aan bod komt wordt eerst wederom een stuk geschiedenis belicht, dit keer over nationale parken. In zeven bladzijdes wordt vervolgens de praktische uitvoering van Shinrin-yoku uitgelegd. Waarop zeven bladzijden volgen die mindfullness in de natuur uitleggen; een aanvulling op het wandelen. De boodschap is mooi en de techniek wordt duidelijk uitgelegd. De rest van het boek voegt echter weinig concreets toe aan deze veertien praktische bladzijdes.

Shinrin-yoku is een prachtig uitgangspunt: de mens kan veel plezier, geluk en heilzame effecten opdoen door het zijn in de natuur. Dat de natuur positieve effecten kan hebben op het menselijk bestaan wordt duidelijk en geloofwaardig overgebracht, maar het boek neemt vele onnodige zijweggetjes. Shinrin-yoku is op deze manier geen ‘geheim’ waar een heel boekje mee gevuld kan worden. Dat is jammer, want dat maakt deze uitgave onnodig off-topic.

Shinrin-yoku

Héctor Garcia

14 augustus 2018

ISBN 9789022584798
    Uitgever Boekerij
    128 pagina's
  • Ondertitel:

Het Japanse geheim voor beter slapen, minder stress en een gezond, gelukkig leven

Boekerij

Non-fictie

1  2  3  4  5

De auteurs van Ikigai beschrijven opnieuw een onontdekt Japans geheim voor een lang en gelukkig leven

Iedereen kent wel dat rozige gevoel na een mooie boswandeling. Of je nou een half uurtje een rondje loopt of een stevige wandeling maakt van een paar uur, in het bos zijn geeft ons een weldadig gevoel. Wat als je dat gevoel kan versterken? Wat als je zelfs gelukkiger wordt in je dagelijkse leven door nét iets meer te doen in het bos dan alleen wandelen?

De schrijvers van de bestseller Ikigai beschrijven in Shinrin-yoku de Japanse kunst van het "bosbaden'. Dit onontdekte geheim gaat over je onderdompelen in het bos: al je zintuigen inzetten om de helende kracht van een boswandeling zo sterk mogelijk te ervaren. Francesc Miralles & Héctor García geven je praktische adviezen en nemen je vervolgens mee in alle geestelijke en lichamelijke voordelen van Shinrin-yoku: minder stress, beter slapen en zelfs een langer en gelukkiger leven.