Recensie: Zijn herinneringen RECENSIE

Recensie: Zijn herinneringen – Abbi Glines

Beulah is tot de verschrikkelijke ontdekking gekomen dat Jasper en zij familie van elkaar zijn. Door hun bloedband zullen zij nooit meer bij elkaar kunnen zijn. Niet alleen dit geheim zal haar achtervolgen, ook dat hij en haar zusje Heidi broer en zus zijn… Na deze onverwachte openbaring vlucht Beulah naar de koudbloedige Stone, de beste vriend van Jasper. Desondanks hij in het begin zo hard en kil voor Beulah is, staat hij er toch voor open om haar een helpende hand te bieden. Zij trekken steeds meer en meer naar elkaar toe. Zal het iets kunnen worden tussen Stone en Beulah, desondanks Jasper haar nog steeds lastig valt?

Zijn herinneringen is het tweede deel van de Sweet Little Lies-serie van Abbi Glines. Dit tweede deel gaat direct verder waar het eerste deel is geëindigd. Beulah is al uren aan het rijden, weggevlucht van Portia en Jasper, en ze heeft geen idee waar ze naartoe moet. Ze komt uit bij Stone. In de eerste aantal pagina’s van dit boek wordt nogmaals kort herhaald welke onthullingen er in het vorige deel zijn gedaan. Portia is Beulah’s tante en Heidi’s moeder. Hierdoor wordt voor de lezer duidelijk wat er precies gebeurd is. Beulah kan én wil het niet geloven, want op dit moment is ze nog erg verliefd op Jasper. Tot de opluchting van de lezer realiseert Beulah zich dat een relatie met Jasper totaal niet geschikt is. Het kan niet; ze zijn immers familie van elkaar. Een relatie met elkander aangaan zal verkeerd zijn; een beetje vies zelfs. Jasper ziet dit niet in, en probeert Beulah er eerst nog van te overtuigen dat ze samen kunnen vluchten. Echter zou Beulah nooit haar zusje in de steek kunnen laten.

Als lezer zal je aan de ene kant veel medelijden hebben met Jasper, maar natuurlijk begrijp je Beulah’s beslissing volkomen. Ze kunnen nooit meer samen zijn. Mede door deze gedachte weet Beulah haar hart open te stellen aan Stone, die steeds liever en aardig begint te doen tegen Beulah. Als lezer is het wellicht apart dat Beulah opeens zo verliefd wordt op Stone. Dit is immers de jongen die haar, toen ze nog de werkster van Jasper was, zo voor schut zette. Je zal het dus wellicht een beetje vreemd kunnen vinden dat Stone interesse begint te tonen in Beulah, echter zal later de stukjes op hun plek beginnen te vallen. Hierdoor merk je dat je als lezer in het begin van Zijn herinneringen wil dat het niet waar is wat Portia verteld heeft over haar en Jasper, terwijl je dit later begint te accepteren en begint te realiseren dat Beulah beter af is met Stone.

In die zin is Zijn herinneringen anders dan de andere boeken van Abbi Glines. Daar werd geschreven over onvoorwaardelijke liefde op het eerste gezicht, en over personages die elkaar na hun eerste ontmoeting nooit meer los laten. Zijn herinneringen verschilt hierin, omdat we lezen over een hoofdpersonage die verliefd is geworden op een ander personage. Het was erg fijn om zo’n twist te lezen. Alleen zal het wel een beetje uit het niets komen. De boeken in deze serie zijn namelijk best dun, zo telt Zijn herinneringen 189 pagina’s, waardoor het wel lijkt alsof Beulah van de ene naar de andere jongen hopt. Als de boeken wat dikker waren geweest waardoor de aanloop tot de relatie van Beulah en Stone langer had geduurd, zal het wat natuurlijker aanvoelen. Nu voelde het wat cliché, voornamelijk omdat Stone de beste vriend van Jasper is.

Het verhaal van Zijn herinneringen is prima, maar verder niets bijzonders. Voornamelijk in het begin zal je als lezer benieuwd zijn of het toch een leugen is wat Portia verteld heeft, of dat ze toch gelijk heeft. Hierdoor wil je weten of Beulah en Jasper toch bij elkaar terecht komen, of dat ze nooit meer bij elkaar kunnen zijn. Wat het boek wel erg goeddoet, is de cliffhanger op het einde. Dit zal namelijk een reden kunnen zijn voor Beulah om nóg een keer bij een jongen weg te lopen. Zal ze dat dit keer weer doen? Dat is wat we in het volgende deel zullen lezen.

Sweet Little Lies 2 - Zijn herinneringen

1  2  3  4  5

De jonge, zachtaardige Beulah is kapot en in de war na de onthullingen van Jaspers moeder. Maar dan vindt ze hulp uit onverwachte hoek. Jaspers vriend Stone blijkt toch niet zo kil en bot te zijn als hij zich voordeed. Hij ontfermt zich over Beulah en haar gebroken hart. Langzaam krijgt ze haar leven weer op de rit, tot een jaloerse Jasper de ontluikende liefde tussen Stone en Beulah probeert te verstoren. Beulah ziet geen andere mogelijkheid dan om te vertrekken...